Cop d’estat legal al Paraguai

Per Carlos Garfella.

Fernando Lugo, membre del partit Aliança Patriòtica per al canvi, d’ideologia progressista,  va ser destituït com a president de la república de Paraguai pel Senat el passat 21 de juny. La destitució es va dur a terme a través d’un judici polític recollit a l’article 225 de la Constitució vigent de 1992.

L’origen de la crisis institucional va ser la mort d’onze camperols i sis policies a causa dels enfrontaments produïts per  l’ocupació d’una finca. Arrel dels incidents, el Partit Radical Autèntic (PLRA) – partit  amb el qual l’ex-president governava en coalició- va retirar immediatament el seu suport a Fernando Lugo i es va unir al Partit Colorado – de caire conservador- per tal de formular el judici polític que posteriorment, cessaria al president.  Per tal de dur a terme el judici, els dos partits varen promoure el procediment recollit en l’article 225 de la Constitució, en el qual  s’estableix: El president de la república tan sols podrà ser sotmès a judici polític per mal acompliment de les seves funcions, per delictes comesos en l’exercici dels seus càrrecs o per delictes comuns”. Tant el PLRA com el Partido Colorado varen considerar com mal acompliment de les seves funciones l’operatiu  policial que va acabar amb la vida dels 11 camperols i dels 6 policies; i en base a la legislació vigent, la Cambra de Diputats va formular  el procediment: L’acusació serà formulada per la Cambra de diputats, per majoria de dos terços. Correspondrà a la Càmera de Senadors, per majoria absoluta de dos terços, jutjar en judici públic als acusats per la Cambra de diputats. L’actual president és Federico Franco, del partit liberal, nombrat a escasses 30 hores ençà la destitució del progressista Fernando Lugo.

¿Però, en base al dret constitucional dels país sud-americà, podem considerar legal el judici polític contra l´ex-president paraguaià?

Són moltes les veus que han al·legat la inconstitucionalitat del procediment per vulneració del dret a defensa del ex-president, així, la majoria dels països de la Unió de Nacions Sud-americanes (UNASUR) com Argentina, Veneçuela, Bolívia o Uruguai, s’han mostrat contraris al judici, i fins i tot, presidents com Cristina de Kirchner, Evo Morales o Hugo Chávez han considerat la cessió del ex-president paraguaià com un Cop d´estat” premeditat. No obstant, l’opinió més important en quant a transcendència jurídica ha sigut la de la Comissió Inter-americana dels Drets Humans, òrgan principal i autònom de L’Organització d’estats Americans (OEA) en quant a protecció dels drets humans, la qual es va referir al judici com a inacceptable al considerar altament qüestionable que es pogués dur a terme un procediment imparcial en tan sols 24 hores. Les conseqüències no s’han fet esperar i països com Argentina, Paraguai i Brasil han dut a terme sancions polítiques; però no econòmiques, doncs  l’interès i la dependència economia és mútua. La nació que sí ha dut a terme sancions econòmiques és la Veneçuela d’Hugo Chávez, que ha castigat al nou govern paraguaià  amb el cessament de la importació de combustible finançat a baixos tipus d’interès.

El cessament, des d’un punt de vista jurídic i constitucional sí que pareix legal, doncs el procediment s’ha adequat a la realitat constitucional. No obstant, es podria afirmar que  el judici sí podria tenir un dèficit de caràcter democràtic des d’un punt de vista formal o polític doncs el cessament  pareix que respon a interessos de caire partidista i electoral dels dos partits promotors del judici en vista als comicis que es celebraran al abril del 2013 al país. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *