Altermútua, la millor Alternativa a Autònoms

“L’Advocacia Virtual no és excloent, és complementària”

Per Alexander Salvador.
Barcelona.
 

Em reben a les deu del matí a la dotzena planta d’un alt edifici a l’avinguda Francesc Macià de Sabadell. Front meu, tota la ciutat de Sabadell. Tots els estudiants de Dret somiem algun dia en tenir als nostres peus vistes com aquesta. Miquel Fortuny. Advocat. Emprenedor. Emprenedor del Dret. Riu quan m’assenyala que ens portem vint i anys i tot i així parlem el mateix idioma. Em transmet la il·lusió dels que porten més de 20 anys en això d’emprendre. Miquel Fortuny és un emprenedor del Dret. Creu en allò del que parla, en l’esforç que fa falta per fer el necessari camí. No creu només en nous models de despatxos d’advocats, els ha creat. Em parla de l’advocat del present, de professionals amb coneixements tècnics amb il·lusió i empenta per canviar les coses. Avui, però, parlem de Legal In, el seu nou projecte, un despatx d’advocats online. Si, senyors. Online. Em guardo, però, per un altre dia parlar d’on estava Miquel Fortuny quan vaig començar la Universitat.

 

Legal In. D’on va sorgir l’idea?

La idea va sorgir d’una necessitat de veure que realment hi ha molta clientela que no es vol desplaçar quan contracta un advocat, i que té mitjans tecnològics suficients per contractar-lo, sense necessitar de desplaçar-se ni moure’s físicament. Com es veu aquesta necessitat s’intenta crear una plataforma dirigida a aquest tipus de clients, específicament, a aquest tipus de target.

I com funciona? Com un despatx en sí o una plataforma de busqueda d’advocats?

Legal In és un despatx d’advocats a internet. No és el web d’un despatx d’advocats. És un despatx a la red. Això significa que els clients és mouen en un entorn totalment digital i és el despatx a la red el que interactua amb els clients. El client per exemple, té els seus expedients online, els pot consultar en qualsevol moment a través d’un accés directe als seus expedients. Contracta l’advocat via online a través de targeta de crèdit, es relaciona amb l’advocat per e-mail o per skype o qualsevol plataforma similar; I a la vegada paga per fases en funció del servei que esta definit en el propi webshop. Paga per fases i controla el pagament d’aquestes fases, perquè el que hem vist és que a la red no hi ha confiança alhora de pagar als bufets d’advocat. Ho pagues per anticipat, ho pagues i no saps que farà l’advocat. El que nosaltres hem volgut es que fos un webshop tal com jo com a consumidor m’agradaria trobar-me en un webshop d’advocats. No com fins ara, no hi havia webshops, però, si que hi havia algunes plataformes de webs de despatxos d’advocats que oferien algunes parts via online des de X a… Aquí tenim un preu tancat, el client accedeix realment a un despatx virtual.

Qui treballa per Legal In? És Legal In part de Fortuny Advocats o busqueu advocats arreu d’Espanya atenent al cas específic?

Fortuny Advocats és el fundador de Legal In, però, no necessariament el prestador de serveis. Opera com un of counsel de Legal In. El que fem és supervisar i donar prestigi al projecte, per això, els preus no són “tirats”, estan adequats a la qualitat. A nivell operatiu i de prestació de serveis, podem fer-ho amb advocats externs, amb advocats propis de Legal In o de mil formes més imaginables.

No es pot perdre el tracte més humà en la relació client-advocat?

Si, però, el tipus de peu de unitats de negocis son propicis a no tenir aquest contacte, són més industrialitzats, en el qual el client prima el resultat per sobre el tracte, el client va a que sigui a un menor cost, amb menys desplaçaments. Si que és fred, però, el client que ho veu fred, també ho veu que és molt més operatiu per ell.

És més efectiu pel client?

És més efectiu per ell. Jo tinc una cosina que se’n va a Austràlia. Te un pis aquí, per anar-se’n a Austràlia ha hagut de llogar aquest pis, perquè necessita pagar una hipoteca. Si està a Australia i aquest llogater li deixa de pagar… Com ho farà? Buscarà a través de Internet un despatx a Espanya per fer fora aquesta gent. Aquest és el target de Legal In. No és desplaçarà d’Austràlia a aquí per buscar un advocat. Que primarà el tracte personal o l’operativitat?

L’operativitat.

Aquest és el target de Legal In.

Per altre banda, Advocacia Virtual. Es parla molt sobre si s’està canviant l’entorn del món del Dret. Què n’opina vostè de l’Advocacia Virtual? Hi podrem enquadrar aquí Legal In?

Si, és una pota més de l’Advocacia. Igual que hi ha empreses que tenen la venta online i també tenen la venta física a peu de carrer, i una no és excloent de l’altre. Entenc l’Advocacia Virtual com a no excloent, sinó com a complementària. Hi ha molt de debat ara en si serà en el futur excloent de lo tradicional. Jo entenc que un advocat mai podrà fer-ho tot, tot, tot virtual. És com si em diguessis que un cirurgià et pot operar per Internet. Però, si que és cert, si t’hi fixes, és un complement com fan les empreses que tenen la seva botiga. Zara també té la seva venta online, és complementari. L’Advocacia Virtual no és excloent, és complementària.

Es pot imposar el model virtual en el més tradicional?

En determinades unitats de negoci, com lo més comoddity, pot ser que s’acabi imposant sense dubte.

Dos o tres exemples?

Família a nivell mutu acord, contractual i a nivell de monitoris, desnonaments… Coses que el client pugui inclòs fer-se ell mateix. Acabarà el client sent autodidacta i t’acabarà enviant la feina perquè li validis com advocat. Crec que en deu anys veurem això, en determinades unitats de negoci, que són, una mica, les de Legal In.

[…]

Hem d’entendre que està molt bé parlar de conceptes virtuals, però, darrere hi ha una inversió de I+D dels despatxos, de recursos humans, perquè el client vol una resposta ràpida, fins i tot en hores, perquè està en el Google i si no li dones ja li han respost dos més. I aquesta velocitat el client la premia. És un negoci difícil. Tothom està en plan titular; Hemos de ir a lo online, a lo virtual… Però que és això? A mi m’agrada deixar les coses al compte d’explotació del negoci, que no quedi només en filosofia de Marketing. Val, d’acord, fem un despatx virtual. Val, però, i el compte d’explotació on ho nota? Tindré de posar més gent, tindré d’invertir en tecnologia, tindré d’invertir en una pàgina web, tindré de dissenyar-la perquè sigui atractiva i s’aturin més de 5 segons al web… Clar, totes aquestes coses en plena crisis veig que són com una contradicció. Per això jo crec que els que estem fent això, i a Barcelona hi ha prous, crec que potser tenim avantatges competitives o creiem que realment aquest és el camí i per això fem l’esforç per intentar-ho. Tot és molt efectista, molt gràfic, però, darrere d’això, hi ha una inversió molt potent. I això és la part que no és veu. I al final el compte d’explotació és el que mana.

Quina rebuda està tenint Legal In?

Ha hagut molt interès a nivell de premsa especialitzada i a nivell online. Però, acabem de començar. Jo li dedico a tots els projectes un any mínim de marge, i d’aquí un any podrem fer una mica més el balanç a nivell de compte d’explotació. Però, estem contents. Jo faig les coses, normalment, per divertir-me i m’estic divertint molt. Vaig fer la marató de Barcelona amb camisetes de Legal In i tot. Això és el que compte, si li poses il·lusió i et diverteixes, a més del compte d’explotació, pots tenir paciència per esperar els resultats.

Versión en castellano

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *