“Seguretat, estabilitat i bon salari ja no converteix als advocats en fidels i feliços”

Redacció.

L’ecosistema en les firmes d’advocats està canviant. No succeeix a passos de gegant, però les noves generacions d’advocats manifesten clarament altres preferències com a treballadors en els despatxos. No tots busquen una carrera que els porti a la meta de la condició de “soci” si això implica sacrificis que no fan compatible el seu exercici professional amb la seva vida personal. Són algunes de les conclusions de quatre prestigiosos experts en recursos humans en el sector de l’advocacia reunits en una taula rodona organitzada per ESADE Law School amb la col·laboració de Iuris Talent, i que van coincidir a apuntar que “ja no val el que abans sí funcionava per atreure i retenir talent en els despatxos”.

ESADE. RETENCION DE TALENTO EN LAS FIRMAS
ESADE. RETENCION DE TALENTO EN LAS FIRMAS

Com va apuntar en la seva intervenció el director de Recursos Humans de Gómez-Acebo & Pombo, Juan Manuel Chicote, en 2030 s’estima que el 75% de la força laboral seran Millenials, “una generació difícil de retenir, perquè vol canviar cada pocs anys d’empresa”. Per al directiu, “les noves generacions d’advocats volen flexibilitat horària i no treballar sempre en el mateix lloc. Hem d’assumir que estem en un moment on la seguretat, l’estabilitat i un bon salari en un despatx no és igual a treballador fidel i feliç”.

El director de Recursos Humans d’EY a Espanya, José Luis Risco, també va posar l’accent en la flexibilitat. “Les noves generacions, quan contesten anualment a les enquestes de clima laboral no ens demanen només retribució, sinó molt més, i el pilar fonamental és la flexibilitat real: treballar on i quan volen”. Risco és conscient que és difícil introduir mesures de flexibilitat en el microclima del sector legal, però és rotund sobre aquest tema, “o ens adaptem o ningú voldrà treballar en els nostres entorns”. En EY acaben d’engegar a la nova seu de la Torre Titania de Madrid (antic edifici Windsor) plantes d’espai de treball obert per a tots els treballadors, inclosos els socis. “L’open space és ara mateix el nostre segon pilar, assegura el responsable de persones de la firma, que adverteix que “no ens podem oblidar de les eines, perquè si tens l’espai disposat i als professionals preparats per a aquest nou model, però no tens eines, no serveix per res”.

Un altre dels ponents, l’executiva de recursos humans d’Ashurst, Maite Jócano, va posar sobre la taula la importància creixent en els despatxos de l’equació salarial composta per salari fix i variable, beneficis socials i salari emocional i va posar l’accent en la rellevància d’aquest últim que no implica qüestions econòmiques i és “el que més pros té, perquè amb menor cost, té més beneficis. A més, redueix l’índex de rotació, afavoreix l’orgull de pertinença i dota de major compromís de l’empleat”. Jócano va llançar dues interessants preguntes a l’auditori: hauríem de propiciar fixos més ajustats i variables més agressius en el sector legal? I, d’altra banda, hauríem d’acabar amb aquelles pujades que es donen pràcticament de forma automàtica, com si fos un cafè per a tots?

Per la seva banda el director de Recursos Humans d’Allen & Overy, Alonso Cienfuegos, va posar l’accent en la formació. “Hem d’intentar oferir un programa formatiu a mesura per tots els necessaris, incloent també les habilitats”. A més, Cienfuegos va subratllar que “la clau en els despatxos és la gent, i els líders han de ser capaços de desenvolupar equips, motivar, inspirar i deixar fer als altres”.

Un altre dels aspectes destacats que es van debatre en la taula rodona celebrada al campus madrileny d’ESADE va ser el concepte d’employer branding. Per a Juan Manuel Chicote, “cal ser atractius com a marca i para això és important que creiem una marca pròpia, única i fonamentada en valors i que transmeti una imatge real de la firma. Hem de convertir-nos en un objecte de desig per als nostres futurs advocats”.

La taula rodona va estar presentada pel director de ESADE Madrid, Enrique Verdeguer, i el soci director de la firma de selecció Iuristalent, Javier Moreno, i moderada per la professora d’Estratègia i Màrqueting jurídic de ESADE Law School Eugenia Navarro.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *