Són els joves advocats els futurs ambaixadors de les firmes?

Per A. Salvador.

Barcelona.

Les firmes de serveis professionals i els despatxos d’advocats s’enfronten cada any per captar el millor talent. Carreres professionals d’èxit, bons salaris, programes formatius… acostumen a ser els reclams que utilitzen els Directors de Recursos Humans o els propis joves professionals de la firma per atreure a futurs companys en presentacions, fires d’ocupació o d’altres. Des de fa temps que és comú veure als DirRH, socis o advocats sènior de les firmes acompanyats de juniors en les presentacions corporatives o fires d’ocupació. Qui millor per ajudar a atreure al jove talent que els propis joves que ja van confiar en la firma?

La societat evoluciona i amb aquesta els futurs professionals de l’advocacia. Els joves busquen altres motivacions, es basen en altres motius i aspiracions per escollir on començar les seves carreres professionals. Els models a seguir, els professionals de referència d’ahir, ja no són els mateixos que avui; ni per a futurs empleats, ni per a actuals clients. Joves com a ambaixadors de marca?

0

Són els joves advocats els futurs ambaixadors de les firmes?

Daniel Marquès, Director de Comunicació de Crowe Horwath, i Aleix Bujaldón, advocat laboralista de Crowe Horwath, exposen que des de la firma “veiem amb molt bons ulls la possibilitat que els advocats joves de la nostra firma puguin actuar com a ambaixadors de la mateixa”.

“De fet, durant aquests últims anys, alguns d’ells ja han adoptat aquest rol, ja sigui a través de la publicació d’articles en diverses revistes especialitzades, o bé, actuant en representació del despatx en diferents esdeveniments, sobretot en activitats corporatives i en fires d’ocupació. No obstant això, de moment encara no hem decidit concretar de forma fixa aquesta figura d’ambaixador junior de la firma en un o dos professionals, sinó que fins al moment han assumit aquest rol una bona part d’advocats joves que tenim a les nostres files”, relaten Marquès i Bujaldón al Jurista.

En aquest sentit, des de Crowe Horwath exposen com “la possibilitat que els advocats joves puguin actuar com a ambaixadors de la firma té molts punts a favor, que van més enllà de la simple representació de la Firma. En primer lloc, pot servir com a estratègia de fidelització d’aquests professionals, atès que se’ls permet sentir-se una part important de la marca corporativa, convertint-la en un emblema significatiu de la seva pròpia marca personal. Així mateix, és una forma d’integració i adaptació d’aquests joves advocats a l’estructura de la Firma, oferint-los un nou rol de responsabilitat que els ha de permetre -en un enfocament win-win entre firma i professional-  promocionar la marca i els valors Crowe Horwath, a un públic diferent al que poden arribar els professionals sèniors. Així mateix, creiem també que pot ser útil per complementar les estratègies de recursos humans de la firma, essent una via diferent d’arribada als joves universitaris, màsters i doctorats, podent detectar i captar talent d’una forma menys protocol·lària que les simples ofertes a les oficines de pràctiques de les universitats”.

Sobre aquest punt, David Muro Fernández de Arróyave, expert en màrqueting i comunicació per a despatxos d’advocats, opina que “sense dubte, el futur d’un despatx passa per potenciar el sentiment de pertinença dels joves advocats al mateix. Actualment vivim en una època de gran “infidelitat” cap a les empreses i despatxos en els quals es treballa, i això és, en gran part, perquè no es desenvolupen els mecanismes adequats per saber retenir el talent en els despatxos”.

Muro fa una reflexió més profunda sobre el tema, posant l’accent en que “els ambaixadors de marca han de ser, sota el meu punt de vista, tots i cadascun dels components d’un despatx, tant advocats com a personal de suport”.

No obstant l’anterior, Muro coincideix amb Marquès i Bujaldón en quan “és clar que l’advocat jove jugarà un paper fonamental a l’hora de traslladar les bondats de treballar en determinat despatx al seu entorn”. Per a això, “és fonamental que els joves advocats sàpiguen exactament fins a on poden arribar en el despatx, és a dir, comptar amb un pla de carrera transparent i adaptat a les expectatives de cada persona. A partir d’aquí, des de la direcció del despatx és necessari poder inculcar aquest sentiment d’orgull que esmentava al principi; com? a través del desenvolupament d’una comunicació interna fluida, bidireccional, en la qual l’advocat sigui partícip. Se’ls ha de convidar a participar en determinades decisions dins del despatx i aportar idees i suggeriments en àmbits com el desenvolupament de negoci, per posar un exemple”, incideix David Muro.

Els advocats joves han de començar a desenvolupar la seva marca personal

Parlem amb Paula Fernández-Ochoa, Sòcia de +MoreThanLaw, qui ens exposa que “els advocats han de diferenciar-se i aportar valor per poder ser competitius al mercat”. En aquest sentit apunta que “la marca personal de l’advocat adquireix una especial importància en el context actual i tan competitiu de l’advocacia doncs (i) hi ha un excés d’oferta de professionals, (ii) la tecnologia i la globalització estan generant canvis en l’activitat que obliguen a actualitzar-se constantment i (iii) la confiança generada per les persones (en sector serveis) juga un paper transcendental per damunt fins i tot de la marca corporativa”.

D’acord amb tot l’anterior, Fernández-Ochoa relata com en el context actual “els advocats joves han d’aplicar-se fins i tot més que altres lletrats amb seniority en la gestió de la seva marca doncs, en línies generals, parteixen amb desavantatge pel seu major anonimat i menor recorregut de la seva trajectòria”.

“El Personal Branding és una carrera de fons que ha de començar lo més aviat possible i desenvolupar-se de forma constant. Com poden fer-ho? (i) Sabent on tenen el seu avantatge competitiu (qualitats i valors que els diferenciï i permetin el seu impacte), (ii) dissenyant una estratègia per penetrar amb ella al mercat (en el seu target) i (iii) gestionant la seva visibilitat als canals adequats (entre els quals, sense dubte, per als advocats joves es troben les xarxes socials i el blog, que multipliquen exponencialment el contingut que puguem compartir), conclou Paula Fernández-Ochoa.

Quins són els riscos que ha d’afrontar una firma que empra a joves advocats com ambaixadors?

Hem debatut amb Daniel Marquès i Aleix Bujaldón sobre les bondats i les oportunitats que comporta que els joves professionals participin en les activitats de branding de la firma. No obstant això, quins són els riscos que hem de tenir en compte?

Sobre aquest aspecte, Marquès i Bujaldón ens apunten dos principals riscos a considerar. El primer passa pel fet que “els joves representants de la marca decideixin canviar de firma i, per tant, es perdi l’esforç que ha fet l’empresa en promocionar-los”. Seguidament, exposen el “risc que el contingut i imatge que acabi donant el jove professional pugui no encaixar al 100% amb els valors que vol transmetre la firma. No obstant això, aquests riscos queden pràcticament esvaïts amb una bona gestió i procediment de control de les actuacions de cadascun en representació de la marca, i, sobretot, oferint-los les diferents eines necessàries a cadascun d’aquests professionals perquè sempre puguin sentir orgull de representar la marca que representen.”

És el moment d’apostar a potenciar la marca personal dels joves professionals         

Apostar o no apostar en la marca personal dels joves? Paula Fernández-Ochoa ho té clar, en opinió de la Sòcia de +MoreThanLaw “el mercat està apostant per professionals diferents i que deixin petjada, i els joves advocats no són aliens a aquesta exigència. Les Firmes són conscients de la repercussió que la marca personal dels seus professionals té en el valor de la seva marca corporativa i, per tant, en el seu negoci, per la qual cosa necessiten i volen ambaixadors”.

Al seu torn, David Muro Fernández de Arróyave defensa que “les noves generacions d’advocats busquen despatxos que responguin a les seves necessitats professionals i personals, i no han de passar per arribar a ser socis de la firma. Per a això cal saber escoltar les expectatives de cada advocat, saber fins a on vol arribar dins de la firma, i potenciar les seves virtuts”. “Si un advocat se sent còmode on treballa parlarà bé d’aquest despatx, i estarà exercint la seva tasca d’ambaixador de marca”, conclou Muro.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *