La pujada de l’IVA i l’anàlisi de les seves principals conseqüències

Per Carla Ramos.
Barcelona.
 

Dissabte és el primer dia del mes de setembre i, com a tal, serà el dia en que es produirà l’augment de l’Impost sobre el Valor Afegit, més conegut com a IVA però, que suposarà aquest increment del gravamen per a la població i quina repercussió tindrà, previsiblement, sobre el consum?

L’IVA és un impost indirecte sobre el consum, que grava tota entrega de béns o prestació de serveis que realitzen empresaris o professionals, per tant, recau sobre tots els ciutadans sense excepció. Es un dels pocs impostos que es troben regulats de forma comuna a l’àmbit de la Unió Europea, de forma que tots els països han de seguir els criteris de Brussel·les, no podent ser el seu tipus general, doncs, inferior al 15%.

Aquest impost recau sobre els consumidors finals dels productes, motiu pel qual no afecta, per exemple, a un habitatge, cotxe o qualsevol altre objecte comprat de segona mà. Tot i que recau sobre aquest consumidor final d’un producte, l’Agència Tributària no el recapta al consumidor sinó que les pròpies empreses son qui, al llarg de la cadena productiva, van recaptant l’impost.

El Fons Monetari Internacional (FMI) ja va demanar a un informe publicar el 30 de juliol de 2011 que s’implementessin una sèrie de mesures econòmiques a Espanya que, en la seva opinió, havien de millorar la situació econòmica de l’estat. La mesura estrella de l’informe va ser la pujada de l’IVA que el Govern ha dut a terme ara.

La pujada de l’IVA que es produirà el proper dissabte va ser aprovada pel Govern el passat mes de juliol però van decidir aplaçar-la fins el primer dia de setembre per tal de no perjudicar al turisme, un dels puntals de la nostra economia. El Ministre d’Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, va justificar llavors la decisió del Govern dient que la pujada de l’IVA era una mesura obligada per les circumstancies, les recomanacions provinents d’Europa i per la prioritat absoluta de reduir el dèficit actual.

L’estimació que la Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) fa de l’impacte que tindrà a cada llar la pujada de l’IVA és d’una disminució de fins a 470 euros a l’any, es a dir, uns 39 euros mensuals.

Els ciutadans que comprin qualsevol producte que s’inclogui dins del tipus general de l’IVA hauran de fer front a un augment del preu dels mateixos del 18% a  un 21% d’IVA. Per exemple, cada automòbil s’encarirà tres euros més de cada 100. Per altra banda, aquest encariment  suposarà que cada litre de gasolina pugi 3,6 cèntims d’euro per litre, mentre que en el cas del gasoil serà de 3,5 cèntims per litre,segons una simulació de l’Associació Espanyola d’Operadors de Productes Petrolífers (AOP). Aquest augment impositiu s’aplicarà, sobretot en el cas dels carburants, a uns preus que ja, de per si, es troben en màxims històrics.

Els serveis considerats com a “subministres de tracte successiu”, és a dir, la llum, el gas, l’aigua i les telecomunicacions, també patiran una pujada de l’IVA del 18% al 21%, exceptuant l’aigua que es troba gravada amb un IVA reduït del 8% i passarà al 10%. Aquest augment de l’impost s’haurà de sumar a l’encariment que ja havien anant patint aquests sectors els últims anys. Cal tenir en compte també que a aquest tipus de serveis la legislació els dóna un tracte diferenciat establint així l’article 75 de la Llei de l’IVA que l’impost es reportarà en el moment en que resulti exigible la part del preu que comprengui cada percepció pel que, si la factura és bimestral, la despesa de juliol també tributarà al 21% i si és mensual, el nou gravamen s’aplicarà també a allò que s’hagi consumit a l’agost.

Es produirà també una pujada d’alguns del productes que, fins ara, es trobaven inclosos dins de l’IVA reduït del 8% com ara les perruqueries, discoteques, serveis funeraris i serveis de neteja però, sobretot, un dels sectors més perjudicats és el de la cultura. El cinema, els espectacles teatrals, els concerts, etc, patiran un increment, com ja s’ha dit, de 13 punts, un dany al sector i als ciutadans que molts consideren irreparable i que converteix Espanya en una excepció a nivell europeu, amb l’impost cultural més alt dels països de la eurozona.

El Govern ha aplaçat, però, fins al mes de gener de 2013 l’increment de l’impost que grava l’habitatge que no sigui de protecció oficial o promoció pública, que passarà de l’actual 4% al 10%. Un altre sector que actualitzarà les seves tarifes amb l’arribada del 2013 i que, de moment no augmentarà els seus preus són els taxistes.

Podem dir, doncs, que només es “salven” de la pujada de l’impost el cistell bàsic de la compra, els llibres en paper o els medicaments. Tot i això, alguns empresaris han avançat ja que no repercutiran la pujada de l’impost de forma immediata per tal de no perjudicar el consum, tot i, està clar que acabaran fent-ho.

El Grup Inditex va ser el primer en anunciar que no aplicaria la pujada de l’IVA de forma immediata. Mango, Grup Cortefiel o Calzedonia són d’altres marques de roba que s’han afegit a aquest anunci i s’han compromès a assumir temporalment la pujada de l‘impost. Altres empreses com ara Ikea han anunciat mesures similars com ara el manteniment del preu dels 65% dels seus productes i la rebaixa de 122 articles que figuren entre els mes demandats pels seus clients a Espanya. L’objectiu de la companya és intentar amortir parcialment la pujada de l’impost. També Mercadona ha anunciat que no traslladarà la pujada de l’IVA als seus consumidors.

Els consumidors han avançat algunes compres amb l’objectiu d’evitar la pujada de l’IVA, per tant, es preveu un descens del consum a partir del proper mes. Tot i això, amb una economia amb unes expectatives tan negatives com la que tenim actualment, l’efecte anticipació segurament hagi estat dèbil.

La recomanació de la OCU per tal d’intentar evitar en la mesura del possible que la nova mesura suposi una efecte extremadament negatiu es la comparació dels preus dels productes entre els diferents establiments.

El Producte Interior Brut va caure un 0,4% el segon trimestre de l’any i en termes interanuals es va contreure un 1,3%. Aquesta major caiguda d’allò esperat es va rebre a la caiguda del consum. Degut a aquesta pujada de l’IVA, la OCU vaticina una contracció del consum encara major perquè a la situació econòmica en la que ens trobem cada com que un producte s’encareix el consumidor deixa de consumir.

En resum, podem afirmar que una majoria dels espanyols, sotmesos també a retallades dels seus ingressos, prestacions i serveis, previsiblement s’empobrirà amb la pujada de l’IVA.

2 comments

  1. totalment cert,

    empobrint, generem incertessa i por en els consumidors, i això provoca una baixada del consum i més crisi.

    solsament traspasen als més pobres i treballadors, l’endeutament provocat per un sobreenriquiment dels dels bancs per alterar el preu de les coses mes l’engany conscient en la evaluació de la capacitat de retornar uns capitals irretornables pels contractans de les hipoteques.

    aquestes pràctiques son reprobables en altres àmbits, sectors i colectius, peró en aquest cas no, per que els matéixos que cobren dividents, financien als seus representants, que treballen com a gerents dels interessos dels més rics i no dels interessos de la majoría de la societat,

    aquest es un veritable problema i una greu disfunció del que representaba la ” democratia” grega.

    felicitats per l’article Carla

    1. No, no fa més crisi. L’argument econòmic, de veritat, és el següent.

      Espanya no té, com abans, la possibilitat d’imprimir moneda (com tenia amb la pesseta). Ergo, no pot devaluar la moneda d’una manera directa, però si d’una forma indirecta.

      Com? De quina manera? Doncs fent una pujada d’IVA i esperant que algunes empreses absorbeixin dita pujada sense tocar els preus o bé no ho pugin del tot. Llavors, els preus dels productes (sense impost) baixen i… nada por aquí, nada por allá. Ja tens l’efecte de la deflació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *