Nissaga de poder

Per Carlos Salvà.
Palma.

La compravenda del grup turístic Orizonia per part del grup Globalia el passat dia 10 de desembre ha estat l’exemple  d’una autentica lluita de poders entre les grans nissagues mallorquines. La compra d’Orizonia ha estat efectuada per seixanta milions d’euros, vint milions mes del que havien acordat Orizonia y el grup Barceló a un preacord que pareixia tancat.

 Orizonia, contava amb un deute de sis-cents milions d’euros, raó per la qual el grup cercava des de fa temps ser absorbida per un dels altres grups per assegurar la seva supervivència. Nascuda dins el grup Iberostar de la família Fluixà y venuda per nou-cents milions a un conglomerat d’empreses de la qual la britànica Carlyle era la màxima accionista, s’havia posicionat com el tercer tour-operador mes influent a Espanya,  una de les empreses amb mes poder dins el sector rei, el turisme. Entre el 2006 y el 2010 aquest conglomerat s’encarregava de adquirir altres empreses amb futur al sector del turisme com el portals Viajar.com y Rumbo.com. Tot i això, a partir del 2006 la facturació havia baixat considerablement endeutant l’empresa fins els ja mencionats sis-cents milions.

 Dues figures executives son clau dins aquest negoci: Gabriel Subías, antic conseller delegat d’Iberostar, gestor per un temps d’Orizonia i actual conseller delegat de Barcelo i Jose Duato, col·lega i contrincant de Subías a Iberostar i conseller de Orizonia.

Aquí apareix el grup familiar Barceló, una de las primeres cadenes hoteleres del país. Aconsellat per Subías el qual veia una oportunitat d’or aconseguir un grup tan important per un preu tan baix, decideix entrar en negociacions. El precontracte era el següent, quaranta milions d’euros per la compra y l’Assumpció del 20% del deute. La confirmació arribava el 3 de desembre amb el consentiment dels bancs acreedors d’Orizonia, però aquest precontracte mai va arribar a port.

¿Per què? Dias abans acabava d’arribar l’oferta de Globalia el tercer grup en discòrdia. Dirigida per Jose Hidalgo i sent el grup turístic amb mes força a España, la absorció de Orizonia per part de Barceló l’hauria desbancat del primer lloc.

 Orizonia ja estava destinada a formar part del grup mes important turístic espanyol,  no importava quina empresa l’absorbís. ¿Però per què arriscar-se a rompre un precontracte ja quasi consolidat? ¿Tant ajudaven vint milions més d’euros quan les deutes toquen les deu xifres?

 La verdadera raó era una lluita de poder, aquí entren en joc les dues peces abans mencionades. Jose Duato no volia acabar sotmès al control de Subíes, tot i així va tenir que executar el precontracte en situació de desesperació al no aparèixer una oferta millor. Quan el grup d’Hidalgo apareguéamb una oferta millor el precontracte va quedar reduït a una oferta passada a la qual no se li va donar l’oportunitat de contra-ofertar.

Una autentica lluita entre les grans nissagues mallorquines de poder que encara no ha quedat tancada: El grup Globalia-Orizonia encara ha de fer front al seu deute immens així com un tot seguit de acomiadaments i tancaments, no oblidem que Globalia i Orizonia eren competidors directes dins el mateix àmbit de minoristes i tour-operadors, mentre Barceló era un negoci turístic hoteler, distint als altres dos  que ofereixen paquets de viatges. A més, el Grup dels Barceló va afirmar a una nota de premsa que exercirà les accions que li corresponen, el que podria conduir a una indemnització milionària per haver romput un precontracte vinculant com aquell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *