LawTechFutures 2013. La tecnologia com a eina de competitivitat

Per Eva Bruch.
Londres.
 
Charles Christian, Director Executiu de Legal IT Insider.
Charles Christian, Director Executiu de Legal IT Insider.

El passat 30 d’abril es va a celebrar a Londres el segon congrés europeu noves tecnologies aplicades al sector legal, el LawTechFutures2013, que enguany, per segona vegada i després de doblar la seva capacitat, va exhaurir les entrades setmanes abans de la seva celebració.

No és pas casualitat aquest fet, i els que vam tenir la sort de poder-hi ser ens va quedar ben clar que les tecnologies de la informació i la comunicació són una de les claus, tant en el present com en el futur, perquè els despatxos d’advocats es diferenciïn, siguin més competitius, més eficients i més propers als seus clients, sobretot en entorns cada vegada més exigents, on la diferència entre un despatx i un altre ja no està tant en la qualitat tècnica de l’assessorament (que se suposa impecable) sinó en la forma com es presta el servei.

I d’això ens en va parlar el Charles Christian, Director Executiu de Legal IT Insider que va posar alguns exemples de com la tecnòloga afectarà la prestació de serveis jurídics. Un d’ells és el que va anomenar com a “efecte iTunes” i que està fent que la feina dels advocats es divideixi en petites parts que son encarregades a diversos proveïdors en funció del valor afegit de cadascuna.

És a dir, al despatx s’encarregaràn les parts més complexes i es buscarà l’estalvi amb les de menys valor afegit, com dur una escriptura a registrar, preparar un clàusula estàndard, o fer certificacions simples. La tecnòloga permet controlar aquests processos, gestionar-los i assegurar que el resultat final és òptim. Si això és possible, el client ho exigirà i el despatx que no s’hi avingui perdrà una part del mercat, de la mateixa manera que als grups de música els costa vendre tot un àlbum quan a dins només hi ha un parell de cançons amb “ganxo”: la gent es compra les dues cançons a través de l’iTunes, paga molt menys, i obté el que vol.

Charles Christian no va cansar-se de repetir que les aplicacions han de ser senzilles, fàcils d’utilitzar i amb interfícies agradables, estil Facebook o Dropbox per tal de garantir una adaptació massiva. És evident que si el despatx ofereix per exemple, una extra-net als seus clients, aquesta aplicació ha de ser intuïtiva, útil i pràctica. Si no és així el client no la utilitzarà i no tindrà la sensació de rebre el valor afegit que el despatx creu que està donant.

Però no només cal fixar-se en les tecnologies al servei del client, també es va parlar molt de la gestió interna del despatx, de la millora dels flux de treball com a element clau per reduir costos, millorar l’eficiència i aconseguir ser més competitius al mercat.

Es tracta de reduir hores de treball mitjançant la utilització de programes com per exemple “discovery”, automatitzar processos amb sistemes d’automatització de documents, tant per a ús intern com extern (orientats a clients), ordenar de forma correcta el marketing del despatx amb programes de gestió de contactes i creació i seguiment d’estratègies comercials, organitzar el gran volum de documents i informació que tenen els despatxos de forma intuïtiva, de manera que localitzar documents sigui ràpid i fàcil, que la informació no es perdi perquè un ordenador s’ha “desconfigurat” o perquè algú “ha esborrat” el disc dur… Al cap i a la fi, els despatxos venen coneixements, és el seu major actiu i protegir-los ha de ser una de les seves principals preocupacions.

D’això ens en va parlar molt Sam Dimond de l’empresa Norton Rose que assegura que la gestió del coneixement mitjançant sistemes informàtics és un dels elements clau de competitivitat en els despatxos, però que alhora, no es pot renunciar al coneixement que avui en dia es troba a les xarxes socials. Per a ell, integrar les fonts d’informació interna (el coneixement produït per els advocats) i les externes de lliure accés i degudament validades, és una excel·lent combinació, que a més connecta molt bé amb les noves generacions que venen, tant de professionals com de consumidors.

Ray Kurzweil, futuròleg tecnològic, va oferir una sessió magistral sobre tecnòloga i com aquesta ha afectat la nostra vida diària. Va predir, amb molt d’encert, que els productes basats en la informació (con els serveis legals) seran els més afectats per la revolució tecnològica, i aquells despatxos que no ho vulguin veure i se’n quedin al marge, perdrà l’oportunitat de capitalitzar tot aquest potencial en benefici propi i dels seus clients, quedant en clar desavantatge davant dels seus competidors.

A la vista del gran nombre d’empreses presents a l’esdeveniment, amb tecnologies molt competitives i útils per als despatxos, clarament orientades a facilitar tant la gestió com la relació amb els clients, és fàcil entreveure un futur immediat en el que els advocats ja no es plantegin iniciar, o bé continuar una pràctica professional si no tenen clara quina és la tecnòloga que els ha d’acompanyar.

Eva Bruch

Socia de +More Than Law

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.