El rei renúncia a l’ús del Fortuna

Per Joaquín Tintoré.
Palma.
 

A finals de la passada setmana ens vàrem trobar amb la notícia inesperada de que el rei don Juan Carlos renunciava a la utilització del seu iot Fortuna. Aquesta decisió s’ha basat en la intenció de donar exemple en un moment de màxima austeritat com el que estem vivint actualment.

El rei ha decidit entregar el vaixell al Govern nacional perquè tal i com s’ha expressat des de la Zarzuela avui en dia no té cap sentit disposar d’un vaixell valorat en més de 18 milions d’euros (3.5000 milions de les antigues pessetes) i que costa de moure més de 20.000€ que és quant costa omplir el dipòsit de benzina.

Recordem que el vaixell Fortuna va ser un regal dut a terme com a mostra de gratitud i reconeixement envers les Illes i els seus habitants varen participar en la donació més d’una trentena d’empresaris integrants de la Fundació Turística i Cultural de les Illes Balears (entre d’altres Sol Melià, Globalia, Sa Nostra, La Caixa, Barceló…) i els diners que faltaven els va aportar el Govern Balear. El Fortuna que té unes mides de 41 metres d’eslora, 35 tones i que pot arribar als 130 kms/h compta amb un saló, un menjador, una cuina i quatre cabines dobles per vuit passatgers així com tres estàncies destinades a la tripulació.

Un fet destacable en aquesta cessió del Fortuna al Govern realitzada pel Rei és la poca utilització del mateix en els darrers anys, específicament al 2012 només va ser utilitzat un dia degut a que els tècnics encarregats del manteniment havien aconsellat moure’l degut a que la inactivitat podia ser contraproduent. Cal recordar que el Fortuna no ha estat sempre en desús i que durant molt de temps ha sigut exemple del conegut com a yacht set degut a la continua afluència de personatges de caire famós que han anat passant pel vaixell i que feren en el seu moment de Mallorca, la reina del paper couché, quedant així amortitzada la inversió realitzada gràcies al turisme i reconeixement internacional de l’arxipèlag.

 El procés que probablement generi més dubtes als ciutadans és quin serà el camí a seguir ara que el Rei ha renunciat a la seva utilització i qui serà el destinatari del vaixell. A continuació aclarim el procés que té lloc des de la renuncia del monarca.

La casa real ha demanat al president de Patrimoni Nacional José Rodríguez-Spiteri que procedeixi a iniciar els tràmits de la desafectació d’aquesta embarcació com a bé d’aquest organisme. Després d’aquest tràmit l’expedient passarà a mans del Ministeri de la Presidència de qui depèn Patrimoni Nacional.

Una vegada estigui en poder del Ministeri de la Presidència (departament que dirigeix Soraya Sáenz de Santamaría) es presentarà la decisió al Consell de Ministre que és qui decidirà en última instància que es farà amb el vaixell.

Tot i aquesta futura decisió no han estat poques les veus que des de les Illes han demanat la tornada en propietat del vaixell com a propietat de tots els balears ja que ells mateixos pagaren una part del vaixell. En definitiva aquesta és la situació actual del Fortuna, una gran vaixell amb un passat famós i un futur incert.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.