Externalitzar o internalitzar els departaments de comunicació i màrqueting?

Per Alexander Salvador.
Barcelona.
 

En aquest últim parell d’anys, Barcelona i Madrid han començat a contemplar el boom d’un nou fenomen en el sector jurídic: Les consultories de despatxos d’advocats. Empreses que centren el seu target en advocats i firmes, i el seu producte, entre uns altres, en la venda de serveis d’advising en gestió de negoci, de gestió de la comunicació de la firma o de màrqueting.

Firmes com +MoreThanLaw, Gericó Associates o Perez + Partners són algunes de les firmes que estan liderant a dia d’avui aquesta nova línia de negoci lligada al sector legal. La pregunta és sens dubte; És rendible que els despatxos d’advocats internalitzin els serveis de màrqueting, comunicació o advising en gestió de la firma o per contra és preferible externalitzar aquests serveis?

Paseig de la Castellana, Madrid. Font: www.fotosdemadrid.es
Paseig de la Castellana, Madrid. Font: www.fotosdemadrid.es

Externalitzo o internalitzo?

Per començar hauríem de reflexionar sobre quin és el grau de necessitat del nostre despatx. Els punts clau que ha de descobrir tota signatura radiquen a saber quins són les necessitats de la signatura i quin és la freqüència amb la qual es requereix de la prestació de serveis d’aquests professionals.

Quins són les necessitats de la nostra firma? Cap a  on volem anar? Aquestes són algunes de les preguntes que hauríem de fer-nos abans de decidir si l’aposta més encertada és la contractació interna o externa.

En termes de costos, hem d’analitzar consciençosament si el nostre bufet per grandaria o especialització requereix de manera diària el treball de professionals del sector. Si el volum de treball i per tant l’expansió de la firma està incrementant, pot existir una necessitat constant que haurà de ser suplerta per la contractació interna, atès que serà necessari un alt coneixement del propi despatx i la seva organització. No obstant això, la contractació interna de professionals de la comunicació i el màrqueting, pot suposar un cost inassolible per a firmes de reduïda grandària, alhora que pot resultar productivament ineficient pel professional, si el despatx no genera la suficient càrrega de treball.

Paral·lelament, hem de centrar-nos en les accions que volem dur a terme. Amb quina freqüència necessitem comptar amb professionals de la comunicació, del màrqueting o del Business Development? En cas que només necessitem els seus serveis de manera puntual per a la realització d’un pla de màrqueting o l’assessorament en una aliança estratègica, serà encertat contractar una firma independent. Però, en cas de necessitar el seu advising i knowledge en implementacions a llarg termini de plans d’expansió i desenvolupament de negoci o de gestió de la comunicació, serà més interessant internalitzar aquests serveis o potser també contractar a llarg termini consultores externes com les esmentades.

Què opinen els experts?

Paula Fernández-Ochoa de la consultora +MoreThanLaw remarca que “ambdues opcions poden ser bones, fins i tot complementàries, i en gran manera serà una decisió que depengui dels recursos econòmics i humans de la firma i dels seus objectius”.

Si parlem de visió de la firma i del mercat, Jesús Gabirondo, DirCom de Cuatrecasas, Gonçalves, Pereira ens exposa que “la pròpia dimensió del despatx permet tenir un coneixement en profunditat del dia a dia de la firma i això possibilita enfocar totes les accions coneixent les necessitats del propi despatx a més de les demandes exteriors.”, en aquest mateix sentit opina Paula Fernández-Ochoa que creu que “és evident que l’estar immers en un despatx et permet conèixer-ho de manera molt profunda i oferir una disponibilitat absoluta, podent representar un element de qualitat del despatx en la percepció del mercat”, no obstant això afegeix que “el consultor extern té una visió de joc més àmplia que el que et permet l’exclusivitat i mecànica d’un únic client (experiències diferents, enriquiment diari amb nous escenaris, sinergies professionals, etc), la llibertat d’escollir el projecte en el qual bolcar-te (entusiasme) i la independència, poder dir el que realment es pensa, sense por a jugar-te el lloc (major objectivitat en el criteri a transmetre i implementar), la qual cosa entenc redunda en benefici de la Firma”. De manera molt similar opina Marc Gericó de la consultora Gericó Associates, “L’empresa de consultoria externa aporta a més major credibilitat (per no estar subjecte a l’estructura jeràrquica interna del despatx) i objectivitat (per la seva visió més àmplia de les tendències de mercat i de les necessitats dels clients i dels bufets) que la que pugui aportar algú emmarcat en l’estructura corporativa de la firma”.

Per altre banda, Marc Gericó va més enllà en la seva reflexió, en la seva opinió la situació idíl·lica es trobaria en la suma de les dues posicions: “Tenir un equip intern, coneixedor de la cultura i dels objectius estratègics corporatius d’una firma sumat a les idees, contactes, capacitat tècnica d’execució i visió externa d’una consultora seria sens dubte la millor opció,” i en aquest sentit precisa que “ la figura del Director de Màrqueting, Comunicació o Desenvolupament de Negoci hauria d’estar integrada i assistir a les reunions executives dels bufets, per poder anticipar-se als riscos i transmetre els objectius clau tant al seu equip com als consultors externs.”

Externalitzen o internalitzen els grans despatxos?

Parlem amb Jesús Gabirondo, Director de Comunicació i Daniel Giralt del Departament de Comunicació de Cuatrecasas, Gonçalves, Pereira. En la seva opinió “els grans despatxos segueixen apostant per integrar els departaments de Comunicació, Màrqueting i Business Development en ser equips que formen part de la planificació i l’execució de les decisions estratègiques de la firma”, no obstant això “aquest fet no implica que determinats serveis s’externalitzin, especialment quan els recursos dels propis departaments no són suficients per aconseguir altres objectius que sí poden oferir proveïdors especialitzats”.

Per acabar tant en Jesús Gabirondo com en Daniel Giralt, recalquen que “en aquelles firmes on les accions que es necessitin siguin més aviat puntuals i concretes és preferible confiar en una consultora integrada per professionals de la comunicació, el màrqueting i coneixedors del sector jurídic, que destinar una part del pressupost a la contractació interna.”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.