“Crec que es incompatible realitzar la funció d’advocat o economista i la de director d’una firma al mateix temps”

Per Alexander Salvador.
Barcelona.

Marc Domínguez no és advocat, tampoc jutge ni fiscal. Ell no va estudiar Dret sinó Administració i Direcció d’Empreses a ESADE i després de quasi 10 anys des de la seva graduació és el gerent de la seva pròpia firma de serveis professionals. La raó d’aquesta entrevista és conèixer com i perquè un recent llicenciat en ADE decideix muntar la seva pròpia firma i com és la seva visió després d’aquesta aventura.

La teva és una història bastant aventurera. Com arriba un recent llicenciat d’ESADE a dirigir la seva pròpia firma de serveis professionals?

A finals de 2004 jo estava acabant la carrera i el meu pare em va proposar emprendre un negoci en el sector dels despatxos professionals. Un gran repte per a tots dos ja que ell provenia d’un altre sector i jo no tenia experiència. I en aquestes circumstàncies, ens vam plantejar dues opcions, constituir una empresa partint de zero (sense cap client) o entrar en un despatx amb la màxima trajectòria possible.

Finalment, ens vam decidir per la segona opció i vam començar a desenvolupar i posar en marxa un pla estratègic a cinc anys en el que definiríem entre d’altres punts, el portafoli de serveis, la política d’honoraris, el segment de mercat al qual ens volíem dirigir i el perfil de professionals que necessitàvem. Sense cap mena de dubte, ha estat un procés llarg i molt complex en el qual hem hagut de nedar constantment a contracorrent i alliberar molt llast… però que sens dubte ha valgut la pena.

Marc Domínguez

I creus que la facultat et va preparar per aquesta aventura?

Crec que la facultat no et prepara per a cap aventura en particular, sinó que et dona unes eines i t’obra les portes a un mercat que t’obliga en molts casos a disposar d’elles o, com a mínim, a demostrar que te les han ensenyat. Mentre que la realitat et demostra que en la majoria de casos, un cop acabes els estudis, necessites d’un “llarg” període de temps per a poder dir que comences a conèixer de que va el mon laboral.

Parlem dels inicis de la firma. Com van ser els primers anys de modelació?

La veritat es que al poc temps d’entrar en el primer despatx ens vam plantejar la possibilitat de sortir-ne degut a tota una sèrie de realitats que s’amagaven, molt contraries a la visió que teníem inicialment, i que podien arribar a perjudicar-nos a curt termini. No obstant això, arribats a aquell punt vam concloure que era pitjor sortir-ne que tirar endavant, així que vam fer front a totes les adversitats amb les que ens vam anar trobant i vam seguir segons la planificació inicial.

A banda d’aquest contratemps inicial, integrar a una firma implica per una part i entre d’altres coses, a nivell intern, coordinar un equip professional amb unes dinàmiques, sistemes de treball, vicis i costums molt concrets, que cal alinear amb la teva filosofia de despatx. I en el nostre cas, vam haver de realitzar el mateix procés per a nou equips diferents. I per una altra part, a nivell extern, realitzar totes les accions de comunicació, tant directes com indirectes, envers als clients, que son fonamentals per a minimitzar els efectes colaterals duna operació d’aquest tipus. Ha estat una etapa d’integracions molt complexa però amb un resultat final satisfactori.

Parlem una mica més de la firma… Quin és la raó d’aquest enfocament centrat en l’àmbit econòmic, en el legal i els recursos humans?

A BCN Consultors oferim serveis d’assessoria i consultoria especialitzats i a mida en aquestes tres àrees de l’empresa ja que les considerem juntament amb l’apartat d’estratègia, els pilars fonamentals de qualsevol entitat. Dins de cada àrea procurem oferir aquells serveis de valor afegit que, per la nostra experiència, sabem que aporten alternatives i solucions a les problemàtiques diàries de qualsevol organització, més enllà de la gestió tradicional de les obligacions fiscals, comptables i/o laborals.

I quin és el vostre bussiness plan a curt i llarg termini?

A curt termini estem treballant per a incorporar una nova àrea de servei que doni resposta a les necessitats a nivell purament estratègic amb serveis com el d’acompanyament directiu, comunicació i márketing, planificació econòmica i financera o un servei enfocat a l’empresa familiar. Al mateix temps estem treballant per a incorporar cadascuna de les nostres àrees a diferents xarxes professionals i internacionals per tal d’impulsar la nostra presencia fora del país i poder abraçar projectes d’un altre tipus. I a llarg termini, seguim treballant per a donar a conèixer el despatx, l’equip i els serveis per a posicionar-nos com a una firma especialitzada i de garanties al mercat.

Sobre el vostre creixement. Aquest va ser a través d’absorció de fons de comerç. Perquè veu triar aquesta via front el creixement orgànic o el joc de les fusions i les integracions?

Per una qüestió de temps i de cost d’oportunitat. Per un banda, ens havíem proposat una sèrie d’objectius inicials que difícilment podríem haver assolit per la via del creixement orgànic i per l’altra, de cada empresa que hem integrat vam identificar en cadascuna d’elles un element que suposava un avantatge competitiu en una àrea o sector determinat, el qual podríem explotar més endavant. Complementàriament, aquesta via ens ha permès conèixer un nombre molt important de despatxos professionals, els seus equips, sistemes de treball, etc i, entre d’altres coses, ens ha servit per a definir millor quin tipus de despatx volíem ser i amb que no volíem que ens identifiqués el mercat.

Continua sent aquesta mena de creixement el perseguit? Perquè?

Des de fa un parell d’anys ja comptem amb una estructura sòlida, arribats a aquest punt, si bé seguim oberts a nous projectes, no tenim establert cap objectiu en aquest sentit i confiem en el creixement orgànic a partir de les diferents accions de difusió de la marca que estem realitzant, a diferencia que en l’etapa inicial.

Cal tenir present que quan compres un fons de comerç el que realment compres es fum, ja que el client mai es de la teva propietat i el mateix dia que s’ha formalitzat la compra-venta aquest client pot marxar sense cap preavís, amb la qual cosa et pots quedar fàcilment sense recursos econòmics i sense clients per seguir generant-ne. Amb tot això, les accions que tenim obertes les enfoquem des d’una altra òptica que i ja veurem si es millor o pitjor que la utilitzada fins a dia d’avui.

Parlant de la teva firma. En certa manera, em ve al cap l’idea de les Alternative Business Structures. Punts a favor i en contra de dirigir, com a no lletrat, a equips d’advocats?

En base a la nostra experiència, creiem que es incompatible realitzar la funció d’advocat (o economista) i la de director d’una firma al mateix temps. Es per aquest motiu que es molt corrent trobar-se amb aquestes figures dins els despatxos professionals, que es dediquen al 100% a administrar i dirigir la firma i possibiliten que els professionals (ja siguin economistes, fiscalistes, advocats, etc..) es puguin centrar a realitzar la seva professió. Que aquesta responsabilitat l’agafi un advocat o un altre professional amb un perfil més enfocat a la direcció d’empreses depèn de la filosofia, tradició i volum del despatx. El que està clar es que com a no lletrat, no m’he posat mai la toga i difícilment arribaré a entendre “aquest  mon” al 100%!

Recentment, publicava el diari Expansión, aquest article sobre les Big Four i el seu creixement. Creus que el creixement de firmes one-stop pot arribar a ser una tendència que imperi per sobre de les firmes, exclusivament, legals?

El que es cert es que el mercat està veient que existeixen firmes, més enllà de les Big Four i d’altres despatxos amb presencia internacional, que disposen de professionals com a mínim igual de bons que els seus i que gràcies a la seva estructura més reduïda posen en joc uns sistemes de treballs àgils, eficients i personalitzats amb unes condicions molt competitives. En aquest sentit, es molt freqüent que una empresa acudeixi per a un tema concret o per a una segona opinió, sobretot en l’apartat econòmic i legal, amb la qual cosa més que una tendència ens trobem amb una realitat a tots els nivells.

Parlem una mica del cas concret. Com s’estableixen les sinergies entre les diferents àrees de la vostre firma?

BCN Consultors compta a dia d’avui amb tres àrees especialitzades (l’econòmica, rrhh i el legal) que poden actuar de forma independent i alhora son complementaries. Si bé podríem haver optat en un inici per crear tres entitats diferents, vam decidir acollir-les totes sota el paraigües de BCN i les sinergies es donen a diari de manera natural.

Actualment les empreses truquen a la nostra porta per temes molt concrets i pertanyents normalment a una sola àrea i durant el temps que treballem amb elles ens trobem amb la necessitat i/o possibilitat de plantejar la incorporació d’altres especialitats i es quan el mateix client se’n adona de les avantatges de comptar amb un equip multidisciplinari i especialitzat.

Em crida molt l’atenció la presència d’una branca dedicada als Recursos Humans. I més precisament l’enfocament a la selecció de personal. Com aconseguir des d’una firma one-stop, diferenciació en aquest àmbit front firmes especialitzades?

Si volíem aspirar a convertir-nos en el “partner” de referència en l’àmbit dels RRHH de qualsevol organització, independentment del seu volum, era imprescindible comptar amb aquests serveis.

Per aquest motiu, l’equip que integra aquesta parcel·la, tots ells psicòlegs, coaches i consultors, provenen de firmes de consultoria en RRHH i/o de selecció de personal, amb la qual cosa l’experiència que podem aportar en aquest àmbit als nostres clientes es igualment vàlida que la de qualsevol empresa que es dediqui exclusivament als RRHH.

Sóc un petit fan de la història i el perquè dels noms de les firmes. A quina raó subjacent és deu el nom de BCN Consultors?

El nom del primer despatx al qual ens vam incorporar era ASTECLA (Assessoria Técnica Laboral). Aproximadament a l’any i mig d’arrancar el projecte vam concloure que per ajudar als clients a trencar amb la idea d’empresa que tenien d’ASTECLA, com a colofó a tots els canvis que vam començar a introduir i per a deixar entreveure quina direcció seguiria la firma, era necessari un canvi de nom.

En aquell moment no vam ser gaire radicals i si ve vam conservar l’acrònim inicial “ASTECLA” el vam acompanyar de l’eslògan “Consultors de confiança”. El motiu d’aquestes paraules era doble:

  1. Per una part volíem començar a separar-nos de la idea de gestors i que ens comencessin a  veure com a alguna cosa més.
  2. I en quant a la confiança, que ja existia entre clients i els professionals en aquell moment, buscàvem que poc a poc aquesta confiança es trasllades a la pròpia firma.

Dos anys després d’aquest canvi encara veiem necessari donar-li una volta a la imatge corporativa i, donat que l’acrònim ens limitava molt a l’apartat laboral, vam decidir treure ASTECLA i després de donar-li forces voltes, va sortir escollida BCN. ¿Perquè? Bé, es la ciutat en la que hi tenim les oficines centrals.

En cert sentit, no pot ser contraproduent pel que fa a una possible expansió fora de Barcelona?

Actualment treballem amb clients de tot el territori nacional i comencem a fer-ho a nivell europeu. Som una empresa privada, amb seu en una ciutat que està entre les 10 ciutats més reconegudes del mon.nEls nostres serveis van dirigits a les empreses i als seus directius, independentment del tipus d’activitat i àmbit d’actuació. Dins d’aquests termes, que son els únics que professionalment valorem, no li veiem cap inconvenient.

I a nivell comunicatiu com ho feu perquè la vostre marca no es vegi distorsionada o confonguda per la d’altres firmes. Es common knowledge que a Barcelona hi abunden les firmes de serveis professionals que utilitzen el branding Barcelona  i BCN al seus noms.

Els nostres clients ens diuen BCN o BCN Consultors. Es un nom molt genèric però que alhora està en certa manera limitat, com qualsevol  altre, per un tema de registre de marca. A banda d’aquest aspecte més legal, intentem treballar tots els canals de comunicació que tenim a l’abast a dia d’avui, tant a nivell de web corporativa com de xarxes socials per a que el mercat ens reconegui i ens trobi quan ho necessita.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.