Directoris jurídics: tots valen per a ser reconegut?

Per A. Salvador.

Barcelona.

Com ascendir fins al cim de l’advocacia? Com ser reconegut entre companys i clients com una primera espasa del sector? És indubtable que l’era del Màrqueting Jurídic ha revolucionat el sector legal; estem veient com petits velers sembla que creuen els mars creant un major impacte mediàtic en el sector que els grans transatlàntics. L’oceà del sector legal últimament està sempre agitat; tants a la recerca d’augmentar la seva visibilitat enfront de potencials clients, de ser reconeguts com els millors, els més tècnics o els més especialistes.

El reconeixement s’ha convertit en el nou (o no tan nou) cant de sirena; resulta difícil per a molts fer oïdes sordes al mateix. La vella escola segueix imperant i transmetent la doctrina de que el reconeixement en el sector legal s’adquireix a través de l’experiència, dels anys exercits i del propi talent de cada advocat. Arribats a un punt de la nostra carrera és obvi que, alguns de nosaltres, atraurem l’atenció dels directoris més prestigiosos, així com de headhunters en busca de poder negociar els nostres fitxatges cap a altres clubs. No ens enganyem, sempre és un orgull poder formar part dels més prestigiosos directoris nacionals i internacionals. No obstant això, hem de centrar els nostres esforços a estar inclosos en tots els directoris com a primeres espases?

madrid-4-torres

Directoris jurídics: tots valen per a ser reconeguts?

No podem obviar, ni tampoc negar que el mercat de la venda de serveis jurídics és una dura jungla, on destacar en el propi mercat o camp d’especialització és un plus molt valorat. Ser reconegut (i ben reconegut) en el sector, tant per clients com per companys, pot tornar-se, més que una necessitat, una obsessió per a molts; moltes vegades es materialitza en el desig d’aparèixer en qualsevol directori jurídic que pugui omplir la nostre ànsia de reconeixement.

Parlem amb Paloma Díaz Lorente, sòcia en Comunica Legal, firma de consultoria d’imatge i reputació especialitzada en empreses del sector legal i financer, qui ens exposa molt clarament que “el client d’avui està molt més informat i sap distingir els directoris que esbiaixen per la qualitat del treball d’aquells on l’únic requisit per aparèixer és econòmic”. En aquest sentit, prossegueix indicant que “amb la revolució digital, els despatxos estan ansiosos per aparèixer en directoris, i es pot cometre l’error d’anar a caure en algun que no té bona fama”.

“Considero que, en aquest cas, menys és més. Abans de prestar-nos a sortir en qualsevol publicació hem d’investigar en profunditat a on s’estan enviant les dades de la nostra firma. És millor no estar en cap lloc que estar en molts dolents”, afegeix Díaz Lorente.

En aquest mateix sentit, s’expressa Patricia Quintana, Legal Communication Consultant a Gericó Associates, “recórrer a un directori sense reputació únicament aconsegueix posicionar a les firmes en un estrat baix del mercat i aporta escassa visibilitat internacional”. “La meva recomanació per a les firmes és treballar fins a aconseguir aquests atributs de marca que donin valor i que ens permetran posicionar-nos en els directoris veritablement prestigiosos i que aportin realment un diferencial”, afegeix Quintana.

Més enllà dels directoris internacionals de reconegut prestigi

En els últims anys han començat a aparèixer directoris jurídics, alguns d’ells, entre uns altres, promoguts per publicacions jurídiques independents o com a projectes amb ànima pròpia. Encara que molts d’ells projecten voler arribar a ser els nous referents en el nostre sector, molts segueixen encara ancorats com a directoris locals.

Parlem amb Laura Fauqueur, Directora de Màrqueting & Desenvolupament de Negoci de Yingke Adarve qui ens defensa que aparèixer en tals directoris pot resultar una bona estratègia si tenim en compte:

  • El posicionament SEO, i més si enllacen al web.
  • La recerca de clients que siguin persones físiques i micro-pimes, atès que aparèixer en aquests directoris et pot reportar feina.
  • Si ets autònom o el teu despatx és petitó, té molt sentit que vulguis estar aquí.

En aquest sentit, Laura Fauqueur ens exposa que “aquests directoris solen ser molt locals. De fet, els que disposen d’app pròpia permeten que un client potencial et geolocalitzi i et trobi per proximitat física. Això pot resultar molt útil per a qui necessiti a un advocat amb urgència. Pot donar un gran avantatge a l’advocat que es dediqui a temes civils i penals per a persones físiques”.

D’altra banda, la Directora de Màrqueting & Desenvolupament de Negoci de Yingke Adarve es mostra també crítica amb aquests directoris, exposant que hi ha alguns inconvenients que hem de tenir en compte:

  • Cal vigilar amb el fet d’estar a tot arreu i no tenir la informació del teu despatx al dia, canviar de logotip o d’adreça però no comunicar-ho, comptar amb advocats que han abandonat la firma, etc. Donar una mala impressió pot ser pitjor que passar desapercebut.
  • Cal anar amb compte també al que t’exposes, perquè molts d’aquests directoris estan oberts a les avaluacions dels usuaris, per la qual cosa has d’estar preparat per vigilar-ho i assumir-ho.
  • Si els teus clients són empreses, no és aquí on buscaran el seu despatx de referència. Menys encara si els teus clients són assessories jurídiques internes.
  • La segmentació que solen oferir els directoris moltes vegades no és la que vols destacar del teu perfil com a despatx / professional:
    • Molts són massa tècnics com perquè l’usuari no-advocat sàpiga on buscar.
    • Els perfils gratuïts solen limitar el nombre d’especialitat que pots indicar, per la qual cosa al final pot semblar que no cobreixes àrees que sí cobreixes en el teu despatx.
    • No sol haver-hi possibilitat d’indicar una especialització sectorial, quan no obstant això és quelcom que busquen cada vegada més els potencials clients.
  • No és fàcil triar entre uns directoris i uns altres ja que no sol haver-hi molta transparència quant a leads reals obtinguts, nombre de visitants, etc. I pot ser un pou sense fons si no es selecciona amb cura i es paga per tenir perfils.

Finalment, Laura Fauqueur conclou que “per als despatxos, encara que no sigui l’eina de desenvolupament de negoci per definició, pot ajudar, sempre que estigui controlat i vigilat amb sigil. Sí crec que per als advocats autònoms són una eina de màrqueting interessant, encara que no suficient per si sola, clar”

“Menció apart serien les eines (algunes a Espanya, més en altres països com EUA) i empreses que són directoris, però que també són molt més que això, com per exemple AVVO a EUA, que tenen molt sentit i als quals auguro un excel·lent futur, tant aquí com aquí a Espanya”, finalitza Fauqueur.

1 comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *