Redacció.
5 de setembre de 2018.
Gràcies al cinema i a la televisió la societat ha pogut conèixer l’interior dels jutjats així com la peculiar frase “ordre a la sala” i el mall, com a eina per imposar autoritat dins dels tribunals de justícia. No obstant això, el dia a dia en els jutjats i administracions donen lloc a moltes més situacions (i algunes d’elles molt curioses) que la companyia reclamador.es ens ha relatat.
Des de 2012, la companyia ha gestionat 180.000 reclamacions d’aerolínies, banca, impostos, accidents, negligències mèdiques, així com acomiadaments i reclamacions de quantitat laboral. No en va, únicament amb les demandes d’aerolínies, reclamador.es representa el 14% de tots els procediments mercantils que tenen lloc al nostre país. La companyia fundada per Pablo Rabanal ens ha donat a conèixer 9 de les històries més curioses a les quals s’ha enfrontat el seu equip durant aquest temps:
1. Defunció del jutge abans de dictar sentència
Es tracta d’una situació excepcional al que s’enfronta la justícia. Quan un jutge mor abans de dictar sentència, el judici ha de tornar a celebrar-se.
2. Togues “calentes”
La toga és una vestimenta llarga, generalment de color negre, que s’utilitza en els jutjats pels magistrats i jutges, fiscals, secretaris judicials, advocats i procuradors, quan estan exercint la seva funció i també en alguns actes protocol·laris.
Davant la falta de recursos i el ritme frenètic dels jutjats, i sobretot en províncies de dimensions reduïdes, és habitual contemplar com els professionals es van passant la toga d’un a l’altre ràpidament per poder comparèixer en el judici. Entren uns, surten uns altres, però la toga sempre és la mateixa.
3. Demandes en word
Són nombrosos els jutjats que demanen, fins i tot per escrit, que es presentin les demandes en format word en lloc de PDF. Això té un clar perill: que es modifiqui el contingut de la mateixa. Es tracta, per tant, d’una clara indefensió en la qual es troba la companyia davant les peticions dels jutges.
4. El vol de ‘les pinyes’
El model d’avió de Pullmantur Boeing 747-400, el “jumbo”, té un defecte de fabricació (reconegut des de fa anys pel fabricant Boeing) pel qual salta l’alarma si hi ha molta humitat. En el trajecte Cancún-Madrid, amb més de 500 afectats, l’aerolínia va omplir de pinyes i alvocats el celler de l’avió (sense caure en el compte del defecte de l’aeronau), lo qual va generar molta humitat i va causar diverses hores de retard per als passatgers. En els jutjats, la companyia aèria va al·legar causa de força major per evitar indemnitzar als afectats. Els advocats de reclamador.es van aconseguir demostrar que no es tractava d’una situació de força major, doncs es tractava d’un tema tècnic que la companyia coneixia des de 2004.
La propera vegada… seria millor transportar fusta.
5. Els procuradors juguen en diversos equips
No és tan estrany que els judicis s’allarguin i tant procuradors com advocats vegin com se’ls solapa un judici amb un altre. Això dóna lloc a que molts col·legues de professió demanin als procuradors que es troben pels passadissos que es personin en la vista, ja que el procurador titular no ha pogut arribar.
6. Aerolínies i excuses escatológiques per no pagar
Qualsevol excusa és bona per intentar evitar el desemborsament de diners. Defensant els interessos dels seus representats, els professionals de reclamador.es s’han arribat a enfrontar a aerolínies que presenten com a proves del retard del vol imatges de bolquers usats que han embussat els banys de l’aeronau, al·legant una situació de força major per evitar pagar la indemnització. No obstant això, han hagut de compensar econòmicament als passatgers afectats per l’incident, ja que la justícia no els ha donat la raó en els seus arguments.
7. Jutjats, un complement a la universitat
Als judicis pot passar públic i això és aprofitat per molts futurs professionals del dret que ho aprofiten per aprendre amb casos reals. Malgrat trobar-se entre els assistents, molts jutges aprofiten la seva presència per impartir classes magistrals i compartir amb els estudiants els seus punts de vista sobre el cas.
8. Plusvàlua municipal: sol·licituds de 10 en 10 a l’Ajuntament
Després de la famosa sentència del Tribunal Constitucional sobre la plusvàlua municipal, els qui heretin o venguin un habitatge amb pèrdues poden recuperar el 100% del pagat al consistori per aquest tribut. També poden reclamar els qui van vendre o van heretar obtenint un guany. Això ha donat lloc al fet que els contribuents afectats es llancin a reclamar les quanties abonades per la plusvàlua municipal.
En alguns consistoris demanen als representants de reclamador.es que presentin únicament 10 sol·licituds de rectificació d’una mateixa vegada, quelcom que obliga a acudir a diversos professionals a un mateix consistori per començar la defensa dels drets dels contribuents, però de 10 d’en 10. Com menys, curiós.
9. A despullar-se!
Per celebrar les vistes els professionals de la justícia (jutges, advocats, fiscal) han de passar un protocol de vestimenta (tots han de portar vestit i toga). No obstant això, durant els mesos de molta calor hi ha hagut problemes en els aparells d’aire acondicionat per lo que els jutges han demanat als advocats -i amb idea de fer-ho ells mateixos- que es treguin la toga, la corbata i la jaqueta i s’afluixin els botons per no ofegar-se de calor. D’aquesta pinta s’han celebrat judicis que més aviat semblaven tertúlies de bar, segons explica reclamador.es.