L’ICAB analitza les clàusules abusives en els contractes de serveis jurídics

Redacció.

4 de juliol de 2019.

En el marc de la conferència la “Transparència en els contractes dels serveis jurídics per a consumidors” organitzada per les Comissions de Normativa i de Cultura del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona s’han donat pautes a l’advocacia per complir amb la normativa de protecció al consumidor.

L’acte, presentat i moderat per l’advocat i secretari del Col·legi, Jesús M. Sánchez, ha comptat amb la participació com a ponents de l’advocada i diputada de la Junta de Govern de l’ICAB, Cristina Vallejo; l’advocada Eva M. Molina; la catedràtica de dret civil de la Universitat de Barcelona i secretària de la Secció de Consum, Immaculada Barral; i l’advocada i vocal de la Secció de Consum Vanesa Fernández.

En el transcurs d’aquesta conferència s’ha exposat que les clàusules dels contractes de serveis professionals, quan s’utilitzen en massa, són un exemple molt evident de “condicions generals de la contractació”, perquè venen establertes o predisposades per una de les parts contractants (el professional de l’advocacia) i s’incorporen de forma generalitzada als contractes de prestació dels seus serveis. És important que aquestes condicions generals compleixin amb els controls d’incorporació i de transparència que exigeix la llei, perquè això ja és una primera garantia: que no seran vàlides les condicions generals que no s’incorporin al contracte o que siguin il·legibles, ambigües, obscures o incomprensibles.

Però en aquest àmbit de la contractació professional, cal tenir en compte la protecció específica que les lleis atorguen a les persones consumidores (pel sol fet de ser-ho) davant les empreses i professionals (com ara, els advocats i les advocades), perquè la normativa té establerta una regulació del que són les “clàusules abusives”.

Una clàusula és abusiva quan resulta contrària a la bona fe contractual en perjudici del consumidor; és a dir, li comporta un desequilibri important i injustificat en les obligacions contractuals que assumeix. La conseqüència derivada d’aquesta condició d’abusiva és que aquesta clàusula serà nul·la i, per tant, no produirà efectes entre les parts contractants. Des d’aquest punt de vista, l’existència d’aquestes clàusules té especial rellevància en el cas de la contractació de serveis jurídics de forma generalitzada que no han estat negociades individualment amb la persona consumidora.    

L’ICAB vetlla pel bon exercici de la professió, per aquest motiu, conscients de la importància que la contractació dels serveis jurídics dels advocats i advocades pot tenir per a les persones consumidores, aquesta Corporació va editar la “Guia de Normativa Bàsica de consum de l’advocat/ada”, i va realitzar formació específica sobre aquesta matèria en el  marc del Tercer Congrés de l’Advocacia de Barcelona (celebrada el passat 1 de juliol de 2017) per tal que els professionals de l’advocacia de Barcelona disposin de les eines per complir amb la normativa de protecció vers les persones consumidores. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *