L’Observatori de la Insolvència Personal de l’ICAB constata que els procediments de Segona Oportunitat segueixen a l’alça

Redacció.

L’Observatori de la Insolvència Personal del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) ha analitzat les dades publicades aquest dilluns pel Consejo General del Poder Judicial (CGPJ) sobre els concursos de persona física durant el primer trimestre de l’any 2022.

Es constata que de gener a març del 2022 s’han presentat un total de 4.032 concursos de persona física, dels quals 1.220 han estat de persona física empresària i 2.812 han estat de persona física no empresària. Xifres superiors als 3.503 concursos amb què es va tancar el mateix primer trimestre del 2021, que significa un creixement d’un 11% sobre aquest període.

Així mateix, les xifres d’aquest primer trimestre del 2022 han superat els 3.699 concursos de creditors de persones físiques amb què es va tancar el quart trimestre del 2021, fet que ha significat un augment del 9%.

És rellevant l’increment del 46% dels concursos de persona física no empresària, que han crescut un 8% respecte al quart trimestre del 2021. Alhora els concursos d’empresaris autònoms han augmentat un 11%, confirmant la necessitat de disposar d’una eina efectiva, que permet donar una solució al teixit empresarial de les persones emprenedores per iniciar nous projectes i activitats exonerant la totalitat dels deutes, o bé, sotmetent el pagament dels crèdits públics i els crèdits privilegiats a través d’un pla de pagament sostingut basant-se en la capacitat de generar ingressos de l’emprenedor.

Alhora, en la distribució per comunitats autònomes es pot observar que Catalunya concentra el 30% dels procediments de Segona Oportunitat de persones físiques empresàries, seguit pel 16% de Madrid i el 12% d’Andalusia i el País Valencià.

La moratòria concursal, que segueix vigent fins al 30 de juny del 2022, no ha generat una disminució del nombre de procediments, ja que s’ha evidenciat que és una solució necessària, útil i eficaç que permet superar situacions d’exclusió econòmica i social de les persones, a partir de l’acord amb els creditors o bé sol·licitant al jutjat l’exoneració dels deutes.

L’increment sostingut del nombre de procediments incideix en la incorporació d’una cultura de segona oportunitat en la nostra societat, en percebre’s com una veritable solució.

En aquest sentit, cal que la Reforma de la Llei Concursal no signifiqui una reculada en l’eficàcia d’aquest procediment per als empresaris als quals va destinada, ja que el Projecte de Llei de Reforma Concursal, actualment, promou un blindatge del crèdit públic que no permet la plena exoneració per emprendre nous projectes.

La limitació que suposa la proposta de no exoneració del crèdit públic per sobre de 1.000 euros, així com la restricció a l’accés pel fet d’haver estat sancionat administrativament fan pensar en una reculada en el mecanisme de la segona oportunitat, ja que serà qüestionada la seva eficàcia i per tant deixarà de ser percebut com una veritable i eficaç solució.

En el cas dels empresaris autònoms, el mecanisme ha de continuar oferint una solució al sobreendeutament basant-se en els paràmetres essencials que actualment permeten exonerar el crèdit públic dins un pla de pagaments. Aquest extrem ha de ser considerat com una oportunitat clara per poder refer projectes empresarials i personals que permetin sortir de l’ostracisme i de les limitacions a què dona lloc mantenir deutes no solucionables al llarg de la vida. D’aquesta manera, tal com adverteix el Grup de Treball de la Segona Oportunitat de la Comissió de Normativa ICAB-CICAC s’evita un increment de la economia submergida i s’afavoreix l’inici de nous projectes empresarials que generin valor econòmic i social de futur.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.