Cristina Vallejo i Jorge Navarro, precandidatura a l’ICAB, per un Col·legi professionalista, de prestigi i integrador

Redacció.

Els advocats Cristina Vallejo i Jorge Navarro han presentat davant la premsa els detalls del Pla de Govern amb el qual concorreran a les eleccions al deganat del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB), previstes pel pròxim mes de juny. Amb una sòlida trajectòria dins de la institució, Vallejo i Navarro lideren una precandidatura formada per advocades i advocats en exercici especialitzats en les diverses àrees de l’advocacia i de les diferents sensibilitats col·legials , amb l’objectiu de promoure un Col·legi “professionalista, transversal i internacional”.

Entre les principals línies d’actuació del seu programa destaquen la reivindicació de la dignificació del Torn d’ofici i la millora en els pagaments, una jubilació digna, l’empara col·legial de cada professional de l’advocacia davant qualsevol disfunció de la Judicatura o les administracions, la funció social de l’advocacia i més oportunitats per a tots els membres del col·lectiu. El seu projecte també posa èmfasi en la formació gratuïta en matèries com els ADR, la digitalització i la intel·ligència artificial per preparar els advocats davant els nous desafiaments professionals.

Amb més de 100 propostes concretes agrupades en 15 grans prioritats estratègiques, la precandidatura de Cristina Vallejo, Jorge Navarro i el seu equip presenta un projecte amb visió de futur centrat en un model de governança col·legial obert, participatiu i amb una clara vocació de servei. El seu programa vol situar l’ICAB com un espai de defensa, prestigi i pertinença per a l’advocacia, reafirmant el compromís amb les necessitats dels seus integrants i amb la societat. 

Cristina Vallejo és advocada des de 1998, amb llicenciatura en Dret per la Universitat Abat Oliba i membre de l’ICAB (núm. 24.951), ha estat Diputada de la Junta de Govern (2017-2021) i Coordinadora de Formació (2021-2024). Professora de dret processal civil i litigació civil a la UB i a la UOC, és sòcia directora del despatx Vallejo, Pedrosa, García Bello Abogados S.L.P. Especialitzada en dret civil i mercantil, forma part de diversos òrgans jurídics com el Consell de Redacció de la Revista Jurídica de Catalunya, el Tribunal Arbitral de Barcelona i el Consell de l’Habitatge Social. També és autora habitual d’articles jurídics en publicacions especialitzades.

Jorge Navarro és advocat en exercici des de l’any 1992, especialitzat en dret penal i ciències penals per la Universitat de Barcelona (UB). Es va incorporar a la firma Molins Defensa Penal el 1994 i, el 2009, va ser nomenat soci. Va ser diputat de la Junta de Govern de l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) entre 2014 i 2017. Actualment, és professor de litigació penal al Màster en Advocacia Penal de l’ICAB i al Postgrau en Compliance i Ciberseguretat de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Autor de diversos articles, publicacions i tres llibres, imparteix periòdicament cursos i conferències en l’àmbit del dret penal i forma part de diversos consells de redacció de revistes jurídiques.

Els membres de la llista

Durant l’acte s’ha presentat el que han anomenat un projecte professionalista, transversal i amb visió de futur.

La precandidatura integra un llistat de membres format per 9 advocades i 7 advocats en exercici especialitzats en les diferents àrees de l’advocacia i de les diferents sensibilitats col·legials. Encapçalada per Cristina Vallejo i Jorge Navarro com a precandidats a degana i vicedegà, Carles Garcia Roqueta com a secretari, completen la precandidatura Cristina Capuz, Ramon Casanova, Natalia Centella, Quim Clavaguera, Cristina Crespo, Cristina Díaz-Malnero, Marta Doménech, Octavi Gracia, Natalia Martí, Luis Rodríguez Pitarque, Alexander Salvador, Carmen Sánchez i Vanessa Sánchez.

15 prioritats, més de 100 mesures per a portar-les a terme.

Sota l’eslògan “L’ICAB és teu” els precandidats al deganat de l’ICAB han presentat un programa ambiciós i il·lusionador amb l’objectiu que l’ICAB sigui una institució moderna, oberta i preparada pels nous reptes de l´advocacia, que focalitzi la seva acció de govern en els seus legítims propietaris: els advocats i les advocades. La idea és retornar en serveis el que els col·legiats paguen en quotes per a que sentin que l’ICAB els hi és útil.

  1. FUNCIÓ PÚBLICA: DEONTOLOGIA, HONORARIS I TORN D’OFICI.

Es reforçarà la Comissió de Deontologia i es facilitarà formació específica en matèria deontològica i establirà un sistema accessible i transparent de les queixes formulades. Es garantirà la transparència, la seguretat jurídica i l’acompanyament en matèria d’honoraris, reduint els temps d’emissió dels informes i promovent uns nous criteris orientatius d’Honoraris a l’efecte de jura de comptes i taxació de costes. Es treballarà per la dignificació dels professionals que presten el servei de Torn d’Ofici, per la millora de les condicions econòmiques i es farà arribar a la societat mitjançant campanyes divulgatives la importància de la funció social del Torn d’Ofici. I garantirem togues netes setmanalment perquè mai més cap company hagi de posar-se togues que caminen soles.

  1. EMPARA DE L’ADVOCACIA

El Vicedegà dirigirà la CRAJ i empararà personalment als companys i companyes que pateixin qualsevol disfunció de la judicatura o de les administracions. S’acordarà amb el TSJ un protocol vinculant per l’empara dels col·legiats i L’ICAB farà servir la força del Col·lectiu per defensar-los.

  1.  FORMACIÓ

Molts dels membres de la candidatura són o han estat professors en les diferents àrees de formació del Col·legi (Escola de Pràctica Jurídica, Màsters o Formació continuada). La formació serà un eix fonamental del seu Pla de Govern. Entre les moltes iniciatives en formació, destaquen el retorn de la quota col·legial en hores de formació, la major implicació de les seccions en l’impuls de reformes legislatives o elaboració d’informes consultius o la creació del programa “12 congressos, 12 causes” que impulsarà un congrés mensual i els excedents dels quals seran destinats a iniciatives de caire social relacionades amb l’advocacia.

4. ADR.

En els últims anys l’ICAB s’ha erigit en referent espanyol i europeu en resolució alternativa de controvèrsies fent de mirall per a molts col·legis. Ara amb l’entrada en vigor de la Llei 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d’eficiència del Servei Públic de Justícia, ha de ser capdavanter també a formar gratuïtament a tots els col·legiats i col·legiades perquè ningú es quedi enrere a l’hora de complir els requisits de procedibilitat.

5. VIDA COL·LEGIAL.

La nostra serà la junta de la gent i tant la degana com el vicedegà sempre estaran oberts a tots els companyes i companys que els necessitin. Es vol impulsar el vot telemàtic, primer a les Delegacions, després a les Seccions i finalment a la Junta de Govern, sempre que es pugui garantir el que estableixen els Estatuts, el secret del vot. Dotarem de pressupost propi a les Seccions de l’ICAB i propugnarem que liderin l’impuls de reformes legislatives, les compareixences parlamentàries i l’elaboració d’informes consultius. Es modernitzaran els canals de comunicació de l’ICAB amb els seus col·legiats i col·legiades. I s’impulsarà “l’ICAB Talent”, per tal de modernitzar i reforçar l’assessorament i l’acompanyament de l’ICAB als seus col·legiats en el mercat de treball.

6. ADVOCACIA D’EMPRESA I DEL SECTOR PÚBLIC (Advocacia in-house).

Tradicionalment l’advocacia in-house, tant en empreses com en les administracions públiques, ha estat poc implicada en el dia a dia col·legial. És el moment de canviar-lo treballant per a augmentar el seu sentiment de pertinença. Així, l’ICAB acompanyarà als advocats d’empresa i del Sector públic en les noves formes d’exercici de professió (Advocacia In-House, Compliance Officers, Delegats de Protecció de Dades…), s’impulsarà una radiografia de l’advocacia in-house, per conèixer millor la seva realitat, preocupacions i inquietuds i es treballarà amb les grans institucions empresarials de Catalunya per potenciar la col·legiació dels advocats in-house. Actuar com a advocat in-house col·legiat és un avantatge a nivell d’empresa, per tal de garantir el secret professional i l’actuació de l’advocat a la companyia. Per l’advocat d’empresa també ha de ser un orgull pertànyer a l´ICAB.

7. ADVOCACIA SÈNIOR.

El Col·legi ha de ser la casa de tots i, molt especialment, dels que són font de coneixement i inspiració per a les següents generacions. El president de la Comissió d’Advocats Sèniors mantindrà reunions trimestrals amb la Degana i tindrà veu en les Juntes de Govern. Es continuarà impulsant el mentoring intergeneracional. Es donaran facilitats per accedir gratuïtament a la formació de l’ICAB i es crearan formacions específiques per als sèniors que ajudin a erradicar la bretxa digital.

8. ADVOCACIA JOVE.

L’ICAB també és dels joves. Per això volem aconseguir que tots els professionals de l’advocacia jove sentin que col·legiar-se  sigui un motiu d’orgull i prestigi i no un peatge a pagar. Es fraccionarà la col·legiació per facilitar l’accés a la professió i s’impulsarà un sistema de beques per garantir que el talent exerceixi a Barcelona. El President/a del Grup de l’Advocacia Jove (GAJ) serà present i podrà fer servir la seva veu en totes les Juntes de Govern. I, entre d’altres, s’impulsarà la participació dels companys joves en les executives de les Seccions i Comissions de l’ICAB.

9. ADVOCACIA MÉS SOCIAL.

S’augmentarà la dotació a la Fundació Ignasi de Gispert per a donar suport i oferir atenció als companys i companyes que no tinguin mitjans propis o família que els puguin atendre; es dinamitzarà la Fundació Sant Raimon de Penyafort com a espai de reflexió tant al servei de les persones vulnerables com de la difusió de la cultura jurídica. Tanmateix, s’abordaran els debats que preocupen a la professió (Salut Mental, Horaris, Salaris, Conciliació Familiar, etc.) per tal d’implementar canvis reals i efectius.

10. DELEGACIONS.

No entenem el Col·legi sense les nostres 11 Delegacions. Per això la nostra candidatura integra a una de les seves representants, que farà sentir la seva veu i les reclamacions per a garantir que els i les membres de les Delegacions gaudeixen dels mateixos serveis que a Mallorca, 283. S’impulsarà l’oferta formativa presencial a les Delegacions i es crearan formacions on-line per a tots els companys des de les Delegacions. Es garantiran els serveis mínims en períodes vacacionals, així com als caps de setmana. Les delegacions sempre comptaran amb serveis informàtics i d’impressió, s’implementarà el programa ALIAT a les Delegacions. Estimularem la mobilitat dels companys entre Delegacions quan identifiquem necessitats d’urgència en un partit judicial. Establirem i assignarem un pressupost propi a les Delegacions.

11. EL CATALÀ EN EL DRET.

Cal potenciar l’ús del català en l’Administració de Justícia i defensar el nostre Dret Civil Català. Negociarem amb l’Escola Judicial perquè el Dret Civil Català s’incorpori en el seu pla docent. Així aconseguirem que els jutges que es queden a Catalunya, coneguin i tinguin una sensibilitat diferent cap a ell. Instarem a utilitzar les nombroses eines existents que, mitjançant intel·ligència artificial, faciliten les traduccions simultànies tant escrites com verbals. Impulsarem l’ús del català en les Facultats de Dret. Instarem la Conselleria de Justícia que incentivi econòmicament l’ús del català en el Torn d’Ofici.

12. INTERNACIONALITZACIÓ DE L’ADVOCACIA.

En un món tan globalitzat, cada vegada es fa més important que el nostre Col·legi t’acompanyi en qualsevol necessitat que tingui en el marc de la Unió Europea i de qualsevol país del món. Impulsarem i enfortirem la Xarxa de Delegats Internacionals. Tot advocat estarà acompanyat en la gestió d’un assumpte fora del nostre territori. Impulsarem la internalització de l’advocacia barcelonina, a través de convenis bilaterals amb d’altres col·legis d’advocats, així com engegarem un programa de beques i ajuts financers per a la col·legiació dels companys a les principals ciutats del món (New York, Londres, etc.). Treballarem, coordinadament, amb la Secció de Dret Internacional i de la Unió Europea per impulsar la internacionalització de l’advocacia. El seu President/a serà convidat a formar part i coliderar la Comissió de Relacions Internacionals de l’ICAB. Aquest viatge no el farem sols.

13. GOVERNANÇA, MEDI AMBIENT I ÈTICA.

L’ICAB prioritza l’ètica, la transparència i les bones pràctiques, fomentant la igualtat, la conciliació i la solidaritat. S’executarà un Pla de Sostenibilitat 2025-2029, es promourà la inclusió laboral dels col·legiats amb diversitat funcional i es treballarà per regular les retribucions mínimes dels advocats que treballen per compte aliè, garantint una governança responsable i compromesa amb els col·legiats.

14. JUBILACIÓ JUSTA.

Moltes companyes i companys, després d’haver dedicat llargs anys a la professió, es troben desprotegits en la seva maduresa per un sistema injust específic de l’advocacia. El Col·legi els acompanyarà en les seves reivindicacions d’aconseguir una protecció completa.

15. INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL.

La Intel·ligència artificial està protagonitzant bona part dels canvis que està experimentant la professió i, en els pròxims anys, ho farà encara més. Ens dirigim a un escenari en què serà una eina imprescindible per al dia a dia d’advocades i advocats i el Col·legi ha d’acompanyar a tots els professionals de l’advocacia perquè ningú es quedi enrere. Ampliarem l’oferta de la Biblioteca en intel·ligència artificial potenciant ALIAT, que arribarà a les nostres Delegacions. Treballarem per erradicar la bretxa digital en l’advocacia amb més cursos gratuïts tant en tecnologies imprescindibles per a la nostra professió com en capacitacions específiques per a l’advocacia en Intel·ligència Artificial. Desenvoluparem tecnologies pròpies en IA aplicables a temes com la segona oportunitat i el dret concursal i capacitarem els professionals per a utilitzar-les.

Els membres de la llista

Durant l’acte d’avui s’ha presentat el que han anomenat un projecte professionalista, transversal i amb visió de futur.

La precandidatura integra un llistat de membres format per 9 advocades i 7 advocats en exercici especialitzats en les diferents àrees de l’advocacia i de les diferents sensibilitats col·legials.

Encapçalada per Cristina Vallejo i Jorge Navarro com a precandidats a degana i vicedegà, Carles Garcia Roqueta com a secretari, completen la precandidatura Cristina Capuz, Ramon Casanova, Natalia Centella, Quim Clavaguera, Cristina Crespo, Cristina Díaz-Malnero, Marta Doménech, Octavi Gracia, Natalia Martí, Luis Rodríguez Pitarque, Alexander Salvador, Carmen Sánchez i Vanessa Sánchez.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *