Capítol 3: La primera victòria del #novullpagar

Per Kevin Sànchez.
Renània-Palatinat, Alemanya.
Arxivament d'una denúncia per no pagar el peatge Font: PROU PEATGES
Arxivament d'una denúncia per no pagar el peatge Font: PROU PEATGES

El dia 20 de Maig de 2012 es convocà el segon #novullpagar a diversos peatges de Catalunya. Aquest, va ser el mateix dia en el que el diari jurídic El Jurista va aparèixer a l’espectre informatiu català i precisament un dels articles amb els que començava a rodar es digué Capítol 1: La legalitat del #novullpagar, un anàlisi al l’article 135 del Reglament General de Circulació que era l’emprat per la Conselleria d’Interior per jusitificar les multes per no pagar un peatge. Dies més tard arribà el Capítol 2: El dia després al #novullpagar, que analitzava els requeriments que alguns ciutadans havien rebut del Servei Català de Trànsit (STC).

Fins al moment, el SCT ha tramitat unes 10.000 denúncies, amb una multa de 100 euros cadascuna, de les més de 55.000 que les concessionàries han enviat incloent-hi les dades dels conductors que pressumptament s’han negat a pagar un peatge al circular per una autopista. L’efectivitat, per no tornar a parlar de la legalitat un altre cop, està essent molt baixa. Només 78 de les multes han estat pagades.

El més interessant però, és que el SCT ha deixat fins al moment 35 de les denúncies sense efecte després que els afectats recorreguessin la sanció. En la majoria dels casos ha estat bé per un defecte d’identificació del vehicle o bé del conductor. Des de Trànsit asseguren que les 35 multes anul·lades fins al moment es deuen a que no estaven formulades correctament i que la identificació del vehicle era incorrecta. Així volen descartar que no es puguin tramitar prenent en consideració el ja famós article 153 del Reglament de Circulació.

Una de les denúncies anul·lades per infringir l’article 153 ha estat resolta (en castellà) pel Servei Català de Trànsit deixant-la sense efectes i arxivant la denúncia per considerar que no infringeix l’article en qüestió. Concretament, pot llegir-se en el punt segon dels fonaments de dret que “es deixarà sense efecte la denúncia i s’arxivaran les actuacions en els casos que en què els fets denunciats no siguin constitutius d’infracció o en què no es pugui identificar el seu autor”. I acaba el punt dien que “examinades les diligències efectuades en l’expedient sancionador que ha estat instruït pel SCT es constata que no procedeix imposar la multa indicada” i finalment resol “deixar sense efecte la denúncia indicada i arxivar les actuacions”.

Amb aquesta notícia, des de la plataforma Prou Peatges s’ha felicitat per la suspensió i ha demanat al govern que anul·li tota la resta de les denúncies tramitades. Per altra banda, els serveis jurídics de Catalunya Diu Prou, un conglomerat d’entitats promotores de la insubmissió i desobediència civil per la independenència, de la qual en formen part tant la plataforma Prou Peatges com la plataforma #novullpagar, es congratulen per aquest precedent jurídic. Tanmateix, demanen prudència abans de declarar la victòria ja que encara no es pot afirmar que el SCT arxivarà tots els procediments futurs.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *