L’accident del metro de València, set anys després

Per Àlvaro Comajuan
Barcelona

El 3 de juliol de 2006 un tren que transportava 150 persones va descarrilar a una corba  propera a l’estació de Jesús, de la Línia 1 del Metro de València. Aquest accident es va emportar la vida de 43 persones i va ferir unes altres 47, convertint-se així en el més important de la història d’Espanya i un dels pitjors de tota Europa.

La investigació va apuntar de forma oficial per un excés de velocitat, doncs el comboi va passar per la corba a 80 quilòmetres per hora al passar per un punt on el màxim era de 40 km/h, i sense reduir la velocitat després d’aquest moment. Com a conseqüència d’aquesta velocitat, el tren va circular bolcat i suportat en una paret del túnel.

En un primer moment es va considerar un simple accident i es va culpar d’aquest al conductor per no complir els límits de velocitat, però des d’aquell moment diverses associacions d’afectats i partits polítics van començar a organitzar-se per trobar errades de seguretat. Per exemple, el sistema implantat a aquest metro era el FAP (Frenada Automàtica Puntual), que era quaranta vegades més barat que l’ATP, que sí hauria evitat l’accident.

Així mateix, el programa Salvados, que va dedicar recentment un programa sobre aquest accident, va recollir l’opinió d’un maquinista de l’empresa que va assegurar que les finestres dels vagons no estaven correctament subjectades i es van desprendre augmentant els danys.

Els despropòsits van continuar amb una Comissió d’Investigació parlamentària sobre l’accident que no va comptar amb testimonis claus sol·licitats per l’oposició i amb compareixences manipulades per FGV, l’empresa concessionària de MetroValencia, preparada amb la finalitat d’evitar que qualsevol persona assumís alguna responsabilitat.

A més, el cas judicial es va tancar ja fa anys sense realitzar cap investigació en el cas, però arran del programa abans esmentat, la Fiscalia va demanar reobrir la investigació, tant per determinar les possibles responsabilitats penals a l’accident com per poder trobar un delicte de fals testimoni.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *