L’Aeroport del Prat al davant de Barajas

Per Imma Domènech.
Sabadell.
 

L’aeroport català és el que ha tingut el màxim nombre de passatgers de la xarxa d’Aena durant el mes d’agost, i també és la primera vegada que Barcelona supera Madrid-Barajas en volum de passatgers.

El nombre d’usuaris que van passar per l’aeroport de Barcelona durant el mes d’agost fou de 3,9 milions, el que representa un increment de 0,8% davant el 3,8 milions de Barajas, el que va suposar una sensible davallada del 11%. Sense dubte aquest lleuger augment no ha fet altra cosa que consolidar les posicions del primer en nombre total de passatgers, el que falta saber és si es consolidarà aquesta posició, principalment pel major moviment turístic, o be Barajas recuperarà la seva posició.

Barcelona s’ha anat acostant als registres de Madrid, des del mes de gener que es va comptar amb 1,9 milions de passatgers fins a l’agost que s’ha situat als 3,9 milions d’usuaris; l’augment ha estat constant mes a mes i per contra el seu competidor tot i que també ha experimentat augments de febrer amb 2,9 a  agost 3,8 milions no ha estat suficient per mantenir el lideratge, que ja va donar signes de debilitat ara fa un any; ja que l’instalació catalana es va convertir en líder en passatgers d’origen i destí, és a dir excloent-hi els que fan escales cap a altres destins

De totes maneres la posició de l’aeroport barceloní, sigui líder o no, no es pot negar la millora de  totes les seves dades, com veurem seguidament: Les operacions transoceàniques han augmentat un 8,1% i les intercontinentals el 9,5%. La ruta que ha crescut més és la de Doha a càrrec de Qatar Airways, amb un 57,7%,  la ruta a Dubai, per part de Emirates, ha augmentat un 15,3%,  el que farà que l’avió més gran del món el A-380, efectuarà aquest recorregut a principis de febrer del proper any. Altres connexions amb molta demanda són Nova York, Tel Aviv, Buenos Aires per Aerolineas Argentinas o Miami, per American Airlines, o els destins del nord d’Àfrica . També és prou significatiu que els passatgers que no pertanyen a la UE, van créixer un 12,95% i el total de viatgers internacionals 4,5 milions un 13,38%.

Una de les explicacions, que donen els experts, es basa en  que els tres primers operadors del Prat son Vueling, Ryanair i Easyjet, totes elles aerolines low cost, que programen els vols de punt a punt i que permeten un gran nombre de viatgers en tenir una operativa molt senzilla, que representen un 60% del total. Mentre que fa quatre anys eren el 38%, però sobre tot la davallada que pateix l’aeroport madrileny, en els darrers anys, s’origina en la crisi d’Iberia, el seu operador més important, que pateix reduccions de clients i  es manté obsessionada per eixugar pèrdues amb reduccions de plantilla. En canvi, el Prat s’ha recuperat del mal tràngol, de no poder ser hub internacional amb la desaparició de Spanair, arribant a ser un referent dels vols punt a punt i ha aflorat una aerolínea que està exercint de contrapès  en front al lideratge de Barajas: Vueling. La qual està cridada a convertir-se en una referència per International Airlines Group (IAG), el grup sorgit de la fusió entre Iberia i British Airways,  li ha donat tota la confiança garantitzant-li la renovació de la seva flota i aportant capacitat per augmentar-la

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.