La sentència del Jutjat Central del Contenciós Administratiu núm. 11 ha estat confirmada per la Secció Cinquena de la Sala del Contenciós-Administratiu de l’Audiència Nacional, que resol el recurs d’apel·lació núm. 131/2013, interposat per l’Advocacia de l’Estat en representació del Ministeri de l’Interior.
La sentència resol el cas d’una mare de bessons, jutgessa de professió, que va sol·licitar un permís de lactància de 5 setmanes de duració, renunciant a les tres últimes a favor del seu marit, membre del cos de Policia, a la qual es va denegar tal petició. L’Audiència Nacional tanmateix, ha donat la raó a la part actora, i passa a dictaminar mitjançant sentència que, a partir d’ara, els funcionaris podran compartir el període de lactància, com a mesura que contribueix a la igualtat efectiva entre homes i dones, de manera que no només la mare podrà gaudir d’aquest període.
La Sala ha recollit al seu torn el pronunciament de la sentència de l’Audiència Nacional de 29 de març de 2004 que diu que “inicialmente, el permiso retribuido de lactancia, como su nombre indica tuvo, por objeto conceder a la madre un permiso que le facilitase dar de mamar a su hijo y así se desprendía de los establecido en el art. 3.d) del Convenio 3 de la OIT y 5 del Convenio 103 de la OIT en relación con lo establecido en el art. 37.4 del ET en la redacción dada por la Ley 8/1980. Por esta razón, entre otras, las STC 109 y 187/1993 no consideraron contrario al principio de igualdad que este permiso se concediese sólo a la mujer. No obstante, la jurisprudencia pronto destacó que la lactancia podría ser natural o artificial (así lo admitieron las STC citadas) y que, por lo tanto, nada impedía que también fuese disfrutado por el padre. En este sentido la Ley 3/1989 reformó el Estatuto con el fin de que pudiera ser disfrutado por la madre o el padre, comprometiendo a éste en el cuidado del menor y superando una concepción no acorde con la realidad actual en la que el cuidado del menor se vinculaba exclusivamente a la madre. Ahora bien, siguiendo con esta línea de superación de la vinculación del permiso a la lactancia la jurisprudencia entiende que lo esencial no es por lo tanto la lactancia sino el cuidado y atención del menor de corta edad – STCT de 4 de septiembre de 1984 (RTCT 1984/6778)-. En el mismo sentido la STS de 19 de junio de 1989 razona que la finalidad de la norma es prestar la atención y el cuidado necesario al hijo. Podemos concluir, por lo tanto, que en la actualidad se concibe el permiso como un mecanismo legal que capacita al hijo a gozar de la atención que precisa por cualquiera de sus progenitores desde su nacimiento, superándose la vinculación necesaria o exclusiva con el deber de lactancia “, es claro, que dicho derecho se reconoce también al padre”.
Així, pels funcionaris, el període de lactància serà quelcom del què puguin gaudir els pares però no de forma excloent, tal i com peticionava el Ministeri d’Interior via l’Advocat de l’Estat, sinó que ara el podran compartir ambdós progenitors, si bé ho hauran de fer de forma successiva. És a dir, si el pare està de baixa per lactància la mare no ho podrà estar a la mateixa vegada, però ambdós podran gaudir del dret. Per tant, la llei tan sols limita a que un dels progenitors gaudeixi de tal període, però “no cercena ni prohíbe el uso compartido de forma sucesiva entre ambos durante el total del periodo de duración”.
Els magistrats de l’Audiència Nacional consideren que la interpretació que ells fan de la llei és conforme a la Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva per a homes i dones, doncs la equiparació entre pare i mare “permite involucrar a ambos géneros en la atención y cuidado del menor de edad, y además, puede permitir una más amplia protección y ejercicio de las opciones de los progenitores en la conciliación de la vida familiar con el trabajo”, per això se’ls hi ha de permetre compartir com considerin, si bé de forma successiva, el període de lactància.