Els progenitors funcionaris podran gaudir del període de lactància de forma successiva

Per Anna Jiménez
Barcelona

La sentència del Jutjat Central del Contenciós Administratiu núm. 11 ha estat confirmada per la Secció Cinquena de la Sala del Contenciós-Administratiu de l’Audiència Nacional, que resol el recurs d’apel·lació núm. 131/2013, interposat per l’Advocacia de l’Estat en representació del Ministeri de l’Interior.

La sentència resol el cas d’una mare de bessons, jutgessa de professió, que va sol·licitar un permís de lactància de 5 setmanes de duració, renunciant a les tres últimes a favor del seu marit, membre del cos de Policia, a la qual es va denegar tal petició. L’Audiència Nacional tanmateix, ha donat la raó a la part actora, i passa a dictaminar mitjançant sentència que, a partir d’ara, els funcionaris podran compartir el període de lactància, com a mesura que contribueix a la igualtat efectiva entre homes i dones, de manera que no només la mare podrà gaudir d’aquest període.

LactanciaLa Sala ha recollit al seu torn el pronunciament de la sentència de l’Audiència Nacional de 29 de març de 2004 que diu que “inicialmente, el permiso retribuido de lactancia, como su nombre indica tuvo, por objeto conceder a la madre un permiso que le facilitase dar de mamar a su hijo y así se desprendía de los establecido en el art. 3.d) del Convenio 3 de la OIT y 5 del Convenio 103 de la OIT en relación con lo establecido en el art. 37.4 del ET en la redacción  dada  por  la  Ley  8/1980.  Por  esta  razón,  entre  otras,  las  STC  109  y 187/1993  no  consideraron  contrario  al  principio  de  igualdad  que  este  permiso  se concediese  sólo  a  la  mujer.  No  obstante,  la  jurisprudencia  pronto  destacó  que  la lactancia podría ser natural o artificial (así lo admitieron las STC citadas) y que, por lo tanto, nada impedía que también fuese disfrutado por el padre. En este sentido la Ley 3/1989 reformó el Estatuto con el fin de que pudiera ser disfrutado por la madre o  el  padre,  comprometiendo  a  éste  en  el  cuidado  del menor  y  superando  una concepción  no  acorde  con  la  realidad  actual  en  la  que  el  cuidado  del  menor  se vinculaba  exclusivamente  a  la  madre.  Ahora  bien,  siguiendo  con  esta  línea  de superación de la vinculación del permiso a la lactancia la jurisprudencia entiende que lo esencial no es por lo tanto la lactancia sino el cuidado y atención del menor de corta edad – STCT de 4 de septiembre de 1984 (RTCT  1984/6778)-. En el mismo sentido la STS de 19 de junio de 1989 razona que la finalidad de la norma es prestar la atención y el cuidado necesario al hijo. Podemos concluir, por lo tanto, que en la actualidad se concibe el permiso como un mecanismo  legal que capacita al hijo a gozar  de  la  atención  que  precisa  por  cualquiera  de  sus  progenitores  desde  su nacimiento,  superándose  la  vinculación  necesaria  o  exclusiva  con  el  deber  de lactancia “, es claro, que dicho derecho se reconoce también al padre”.

Així, pels funcionaris, el període de lactància serà quelcom del què puguin gaudir els pares però no de forma excloent, tal i com peticionava el Ministeri d’Interior via l’Advocat de l’Estat, sinó que ara el podran compartir ambdós progenitors, si bé ho hauran de fer de forma successiva. És a dir, si el pare està de baixa per lactància la mare no ho podrà estar a la mateixa vegada, però ambdós podran gaudir del dret. Per tant, la llei tan sols limita a que un dels progenitors gaudeixi de tal període, però “no cercena ni prohíbe el uso compartido de forma sucesiva entre ambos durante el total del periodo de duración”.

Els magistrats de l’Audiència Nacional consideren que la interpretació que ells fan de la llei és conforme a la Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva per a homes i dones, doncs la equiparació entre pare i mare “permite involucrar a ambos géneros en la atención y cuidado del menor de edad, y además, puede permitir una más amplia protección y ejercicio de las opciones de los progenitores en la conciliación de la vida familiar con el trabajo”, per això se’ls hi ha de permetre compartir com considerin, si bé de forma successiva, el període de lactància.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *