President i Fundador de Cremades & Calvo-Sotelo.
El Dret és la base de la nostra societat; Per això, els advocats hem de treballar per fer una societat més justa, on empreses, institucions i ciutadans es desenvolupin en llibertat. Parlar avui del futur del Dret és visualitzar la nostra realitat social en un nou context, tremendament condicionat pel fenomen de la digitalització, que és, sense dubte, la transformació més rellevant que el món està experimentant. Som protagonistes del que es denomina la 4ª revolució industrial, on la societat digital està vivint un canvi imparable que afecta a la forma de relacionar-nos, comunicar, treballar, comprar i vendre o influir, però els avenços tecnològics i la societat estan anant molt per davant del sistema legal. Encara hi ha molt camí per recórrer.
Els actuals reptes econòmics, socials i polítics ens conviden a liderar i a oferir un nou nivell de servei des de l’advocacia, amb impacte directe en el progrés. L’advocat ha de preparar-se per afrontar nous serveis i reforçar àrees crítiques com la privacitat, delictes cibersocials, o suport a emprenedors, així com programes que ajudin a les empreses a adaptar els seus processos i les seves operacions a la transformació digital en la qual estan immerses. Ambdues tendències estan definint un nou concepte de servei jurídic. Venim d’una advocacia reactiva i anem a una més estratègica on els sistemes de gestió i control han de recolzar-se en la tecnologia digital, amb eines que facilitin la seguretat i la traçabilitat.
Es tracta d’un enorme canvi cultural en el qual tots els agents socials polítics i econòmics participen i que, a més, necessitarà el suport de l’administració per crear i adaptar el corresponent marc regulatori. I el moment és ara. Si no es fa, les seves conseqüències situaran a la societat digital en situació d’indefensió jurídica, amb implicacions també des del punt de vista sociològic. Aquest aspecte és molt important ja que el “fenomen digital” està configurant nous perfils professionals, nou talent i capacitats per respondre a les exigències del nostre entorn actual:
Respondre a un client més informat i global. El ritme, la velocitat, la necessitat d’actuar en “temps real”. La fusió de lo real i virtual, la intel·ligència a tot arreu, la mobilitat. La transparència. Lluitar contra la mediocritat i els abusos sense por. El valor de les persones com a centre de gravetat en les decisions. Pensar en l’automatització com una forma d’agilitar les tasques rutinàries, deixant a les persones la capacitat de decisió i l’estratègia.
La clau per conviure amb aquestes tendències és la gestió del canvi cultural, el principal facilitador cap a la transformació digital. I hem de fer-ho amb ambició sana i confiança: Transformar-se no és una finalitat en si mateixa, és un camí.
La transformació digital al món de l’advocacia ha de combinar tots aquests aspectes: regulatori, de coneixement dels reptes de negoci dels clients, sociològics i de gestió interna. Exigeix un pla estratègic, disciplina i involucració de tota l’organització per crear una cultura emprenedora “in house”.
Però, sense dubte, el principal repte davant el futur de l’Advocacia és conèixer i aprofitar la tecnologia digital: Comptar amb plataformes de gestió de clients integrades a la web, un sistema d’automatització de documents per oferir serveis més ràpids, flexibles i en temps real, evolucionar cap als “Smart Contracts” i la gradual incorporació de capacitats analítiques d’última generació i, amb més ambició, tecnologies cognitives.
Un dels aspectes més rellevants de la digitalització és el valor de les dades. Cada assessoria legal que fem ha d’estar basada en dades. Conèixer al teu client més del que et coneix ell a tu, i això no és una opció. En 2020 més de 7.000 milions de persones tindran un mínim de 30.000 milions de dispositius generant intel·ligència en el sistema. Descobrir on està el valor de les dades no és tan difícil, però implementar-ho i convertir-ho en accions sí és complicat. Aquest aspecte ha de ser objecte dels continguts del pla estratègic en un Despatx d’Advocats.
Acabo aquestes reflexions sobre el futur de l’Advocacia: La tecnologia és imparable i l’hem de conèixer i aprofitar-la en el nostre benefici, en benefici de les persones, les institucions, la societat. Cal rebutjar la cultura de la por. Hem d’aprofundir també en tots aquells aspectes que estan espoliant literalment les nostres majors conquestes socials en la societat del benestar i reconèixer que el Dret té grans reptes que cobrir en l’àmbit dels delictes cibersocials, delictes contra l’honor, els gravíssims delictes contra la seguretat i integritat de persones i països, i tants altres que emparats en el mal ús de la tecnologia i les xarxes socials fan estralls.
Jo sóc un ferm convençut de l’avanç de les tecnologies i la digitalització, Cremades & Calvo-Sotelo va néixer fa 24 anys com una boutique jurídica en serveis de telecomunicacions. He estat sempre molt vinculat i compromès amb programes d’innovació de base tecnològica, he seguit la seva evolució i he escrit alguns llibres relacionats amb el món digital. Sóc un advocat que mira amb motivació el nostre futur i creu en les noves oportunitats que la tecnologia ens obre posant a la Persona al centre de gravetat de tot aquest apassionant moviment.