Huracà Irma: Què es pot fer si es viatja a la zona?

Per Ramiro Salamanca.

Director legal de Reclamador.es

L’huracà Irma és el tifó més perillós des que es tenen registres. Ha provocat més d’una desena de morts i nombrosos ferits a les illes del Carib i es dirigeix a Cuba i Florida. Es tracta d’una zona de gran afluència de turistes, molts d’ells espanyols, i Miami és un centre de negocis de primer ordre. Si es té pensat viatjar a la zona o algú es troba allà de vacances o per treball, és fonamental extremar les precaucions i seguir en tot moment les indicacions dels serveis d’emergències.

Dret a cancel·lar el viatge

De conformitat amb els articles 159 i 160 del Reial decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, el consumidor té dret a cancel·lar el viatge, sense haver d’abonar cap import a l’agència amb la qual es va contractar. En equivalència, l’agència no ha d’indemnitzar per la cancel·lació, atès que la mateixa obeeix a circumstàncies extraordinàries que encara que es poguessin preveure no es poden evitar. Recomanem als passatgers que contactin amb les aerolínies o amb les agències de viatges o empreses on hagin contractat els serveis (allotjament, cotxes de lloguer…) per tal que intentin modificar les seves dates de viatge per la inestabilitat de les condicions climàtiques. No en va, moltes companyies aèries ho estan oferint sense cost addicional per als seus clients, amb possibilitat de canviar la data de la reserva per viatjar fins a un mes després de la data original.

Es té dret a reclamar la cancel·lació o retard d’un viatge per l’Huracà Irma?

Si existeix algun motiu meteorològic que impedeixi que els vols puguin operar amb normalitat, com és el cas d’un huracà, les aerolínies estan exemptes del pagament de les indemnitzacions econòmiques que estableix el Reglament (CE) nº 261/2004 del Parlament Europeu i del Consell, d’11 de febrer de 2004, pel qual s’estableixen normes comunes sobre compensació i assistència als passatgers aeris en cas de denegació d’embarcament i de cancel·lació o gran retard dels vols (situades entre 250 i 600 euros, segons la distància del vol); són casos de força major.

Si el viatger disposa d’una assegurança de viatge, aconsellem que es contacti amb l’empresa asseguradora per comprovar què cobreix la pòlissa i identificar quina part del viatge pot ser reintegrada, com les despeses del bitllet d’avió i d’allotjament que són els que conformen el gruix del viatge principalment. A més, cada pòlissa és diferent, algunes inclouen la cancel·lació del viatge sense que el viatger hagi de donar justificacions, quelcom que permetria a l’assegurat decidir no desplaçar-se ara a les destinacions on s’espera l’huracà.

I si l’huracà sorprèn al viatger en la seva destinació i no pot moure’s d’allà, què pot reclamar?

Els fenòmens meteorològics d’aquest tipus no poden ser evitats. Per això, la reclamació que es pugui dur a terme per danys i perjudicis no té moltes possibilitats de prosperar. Aquest tipus de causes sobrevingudes solen eximir a les companyies a complir amb totes les condicions que s’havien contractat inicialment.

Normalment les assegurances de viatges no acostumen a cobrir aquest tipus d’esdeveniments. De totes maneres, cal revisar les condicions de la pòlissa d’assegurança contractada i posar-se en contacte amb la companyia per si ho cobrís. Poden existir assegurances de viatge que cobreixin aquest tipus de circumstàncies extraordinàries, però amb caràcter general les assegurances acostumen a excloure les indemnitzacions en cas de fenòmens d’aquestes característiques.

Finalment, pel que fa a la seguretat cal assenyalar que el Ministeri d’Afers exteriors i Cooperació encomana als espanyols que es trobin a la zona o que tinguin previst visitar-la a que s’inscriguin en el registre de viatgers als efectes de localització en cas de necessitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *