“El mercat jurídic requereix de serveis locals en una organització global”

Per Alexander Salvador.
Barcelona.

Entrevista a Ferran Escura, President d’Hispajuris i Soci Director de Bufete Escura.

Ferran Escura és President d’Hispajuris, una xarxa local integrada per més de 40 despatxos de tota la geografia espanyola, paral·lelament, és Soci Director de Bufete Escura, un dels principals despatxos de referència de la Ciutat Comtal.

En la entrevista que ens ha concedit, Escura ens parla des de l’experiència de qui ha liderat la transformació d’un projecte que en el seu naixement tenia un caràcter més purament associatiu on les diferents firmes que l’integressin poguessin compartir, entre d’altres, les seves estratègies comercials, de desenvolupament de negoci o de gestió de despatx. Fa aproximadament uns 12 anys, aquella entitat associativa com moltes altres de semblant caràcter estava prop de la seva extinció. Escura, però, va visualitzar el canvi necessari i va liderar l’evolució d’Hispajuris, d’una entitat associativa a una empresa de prestació de serveis, sense perdre, però, el mateix dinamisme i esperit present en els seus primers anys.

Ferran ESCURA

El mercat requereix de serveis locals a la vegada que globals

Des d’aquella primera direcció d’Hispajuris liderada per Escura es va observar que el fet de compartir el knowlegde en estratègies i desenvolupament de la firma, no era suficient; El canvi necessari passava per compartir clients, per així, poder oferir a través de cada un dels despatxos que integrava Hispajuris un servei global en tota la geografia espanyola. En aquest sentit, un dels avantatges competitius d’Hispajuris front al servei global que ofereixen altres grans superestructures és el nínxol de mercat que va saber anticipar Escura. És tant important aquest avantatge, que entre els seus clients consten entre d’altres el Banc Sabadell o Allianz Global Assistance.

Per explicar-nos aquest nínxol de mercat, Escura ens proposa un cas molt senzill. “Un client amb necessitat d’actuació a Girona no anirà a cercar el seu advocat a Barcelona o Madrid, ho farà a Girona donat que els despatxos gironins són aquells que tenen, realment, un extens coneixement dels tribunals d’aquella localitat, així com dels seus jutges i magistrats. Si requereix, però, al mateix temps assistència jurídica a diverses localitats de la geografia espanyola, no acudirà a un gran despatx arrelat a les principals ciutats espanyoles, donat que el que necessita són serveis locals en una organització global.”

Per aquesta raó, malgrat la situació de crisi existent, Hispajuris continua rebent multitud d’assumptes cada dia. “Les empreses acudeixen a nosaltres perquè els despatxos que l’integren són firmes prestigioses en el seu àmbit local que persegueixen l’excel·lència en les seves especialitats, i que paral·lelament, coneixen a la perfecció els magistrats i jutges d’aquelles localitats”, apunta Escura.

Organització i cultura corporativa

Si a dia d’avui, comptéssim unitàriament pel nombre d’advocats i d’assumptes, Hispajuris seria el primer despatx d’Espanya en assumptes de Responsabilitat Civil”, ens explica, amb orgull, Ferran Escura. Pel que fa a la organització, un dels punts candents de tota entitat d’aquestes grandàries, Escura ens exposa quina és la complexa estructura d’Hispajuris. En primer lloc, Hispajuris està composta, per una banda, per una fundació dedicada a l’organització de congressos, l’edició de llibres i a activitats en pro de la formació, l’educació i el món jurídic. Per altra banda, hi és la SLP encarregada de la prestació de serveis, la qual té una seu pròpia a Madrid dotada de departaments de comunicació, d’informàtica i d’administració i compatibilitat, i és l’encarregada de la facturació dels clients globals. Pel que fa a la coordinació de les diferents firmes, Hispajuris assigna a cada client un coordinador que distribueix els assumptes globals a les diferents firmes de la xarxa atenent, principalment, a criteris geogràfics i d’especialització.

Pel que fa a les possibles discrepàncies en matèria de cultura corporativa, Escura ens exposa que aquest va ser un dels problemes inicials que es va subratllar intensament quan va començar la transformació d’Hispajuris donat el caràcter personalíssim de moltes firmes locals. Tanmateix, es va saber fer front a aquest possible conflicte a través de dos mètodes; En primer lloc, a través de l’establiment de criteris d’homologació progressius i constants, i en segon lloc, a través d’un estricte procés de selecció de les firmes que integren Hispajuris. I a dia d’avui, Ferran Escura ens afirma, somrient, que quan visita un altre despatx d’Hispajuris sent com si aquell despatx fos el seu, i així ho senten els altres socis de les diverses firmes.

Hispajuris com un nou model d’èxit

Finalment, en preguntar-li sobre la interrelació de Bufete Escura amb Hispajuris, ens respon amb una implacable lògica anglosaxona “Perquè Bufete Escura que és un despatx de referència a Barcelona ha de desembarcar a Madrid, Valencia o Bilbao? Si mai podrem esperar tenir despatxos tant excel·lents com els que tenim ara a aquestes ciutats a través d’Hispajuris. No és que prediqui el model, és que crec en Hispajuris.” I és que en aquest sentit, l’actual model de negoci d’Hispajuris ha captat l’atenció de gran part de la sociatura dels grans despatxos ibèrics com de prestigioses universitats nord-americanes que l’estudiaran com un cas d’èxit en el sector jurídic.

1 comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *